کاربر گرامی: فیلم آموزشی این بخش در حال ساخته شدن است و کماکان امکان مشاهده و یا دانلود وجود ندارد. شما میتوانید از طریق دکمه هنگام بارگذاری مرا مطلع کن بعد از بارگذاری مطلع شوید
از صبر و شکیبایی شما سپاسگزاریم
به این ویدئو امتیاز دهید:     فیلم آموزشی این بخش در حال آماده سازی است و کماکان امکان مشاهده و دانلود وجود ندارد. هنگام بارگذاری مرا مطلع کن
لطفا برای امتیاز دادن به این مطلب وارد شوید.
تمرینات درس چهارم : آیندۀ روشن(عمومی) - سوال 1 از 12
دفعات حل این تست: برای نمایش این قسمت ابتدا باید وارد سایت شوید
میزان پاسخ گویی دیگران: 3 بار از 4 تلاش
درجه سختی: متوسط
این سوال مرتبط است با:

توضیح:

طراح: روح الله آزادپورنوع تست: تالیفی

کدام آیۀ شریفه مؤید جملۀ "اگر جهان دیگری نباشد که ظالم را به مجازات واقعی‌اش برساند و حق مظلوم را بستاند، بر نظام عادلانۀ خداوند ایراد وارد می‌شود"، است؟

ام نجعل الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات کالمفسدین فی الارض

افحسبتم انّما خلقناکم عبثاً و انّکم إلینا لا ترجعون

لیجمعنّکم الی یوم القیامة لا ریب فیه و من اصدق من الله حدیثا

و ما یهلکنا الاّ الدّهر و ما لهم بذلک من علم ان هم الاّ یظنون

داستان عزیز نبی(ع) و زنده شدن وی پس از سال‌ها ............ را از راه ............ ثابت می‌کند.

ضرورت معاد - حکمت
امکان معاد - اشاره به خلقت نخستین انسان
ضرورت معاد - عدل
امکان معاد - اشاره به قدرت خدا

اینکه پاداش بسیاری از اعمال، مانند شهادت در راه خدا، در این دنیا امکان‌پذیر نیست و خداوند پاسخ مناسبی برای هر یک از گرایش‌های وجودی ما قرار داده است، به ترتیب بر ضرورت معاد بر اساس ............ و ............ الهی دلالت دارد و آیۀ شریفۀ «ام نجعل المتّقین کالفجّار» مهر تأکیدی بر مورد ............ است.

عدل- حکمت - دوم
حکمت - عدل - دوم
عدل - حکمت - اول
حکمت - عدل – اول

کدام مورد دربارۀ معاد و قرآن کریم صحیح نیست؟

قرآن کریم تنها به خبر دادن از آخرت قناعت نکرده، بلکه بارها با دلیل و برهان آن را ثابت کرده است.
استدلال‌های قرآن کریم دربارۀ معاد دو دسته‌اند؛ یعنی امکان و ضرورت معاد.
در قرآن کریم دربارۀ هیچ موضوعی به اندازۀ معاد سخن گفته نشده است.
قرآن کریم می‌فرماید خداوند قطعاً شما را در روز قیامت جمع می‌کند و هیچ شکی در آن نیست.

استدلال‌های مرتبط با امکان معاد، آن را چگونه توصیف و تبیین می‌کنند؟

ضرورت عقلی معاد را در حالات مختلف به اثبات می‌رسانند.
با اشاره به حکمت الهی و همچنین نظام مرگ و زندگی در طبیعت معاد را اثبات می‌کنند.
معاد را از حالت امری بعید و غیرممکن خارج می‌کنند.
معاد را صرفاً به عنوان امری جسمانی و بدون شک و شبهه می‌دانند.

کدام عبارت درست است؟

حکیم کسی است که کارهایش به نتایج درست منتهی می‌شود.
خدای حکیم کار بیهوده نمی‌کند، زیرا کار بیهوده از ناتوانی و عدم قدرت او سرچشمه می‌گیرد.
خدای حکیم امکانات رسیدن به اهداف را به انسان نشان می‌دهد، ولی به تمایلات او پاسخ نمی‌دهد.
کارهای هدفمند از آنِ خدای حکیمی است که هر کس را که میل به جاودانگی دارد به هدفش نمی‌رساند.

یکی از علل انکار معاد، نشناختن صفت ............ الهی بوده و بعید بودن چیزی به معنای غیرممکن بودن آن ............ .

قدرت - است
قدرت - نیست
علم - نیست
علم – است

آنجا که "مصلح" و "مفسد" پاداشی درخور خود، دریافت می‌کنند، ................. معاد در پرتو ................. مفهوم می‌گردد.

ضرورت - حکمت
امکان - حکمت
ضرورت - عدل
امکان – عدل

بنا بر گفتۀ پیامبران لازمۀ ایمان به خدا چیست و تأکید قرآن بعد از یکتاپرستی روی کدام موضوع است؟

ایمان به آخرت - معاد
بندگی خدا - نبوت
ایمان به آخرت - نبوت
بندگی خدا – معاد

خدای حکیم کار بیهوده انجام نمی‌دهد، زیرا کار عبث و بیهوده ............

از ظلم سرچشمه می‌گیرد.
نشانۀ ناعادلانه بودن آفرینش است.
از جهل سرچشمه می‌گیرد.
نشانۀ عدمحمایت خداوند است.

خداوند حکیم مرتکب کار ............ نمی‌شود، زیرا ............ و هر انسانی به دنبال ............ است.

عبث - این کار از جهل و نادانی سرچشمه می‌گیرد - افول شدنی‌ها
بیهوده - این کار از ضعف و ناتوانی سرچشمه می‌گیرد – پایان‌ناپذیرها
عبث - این کار از ضعف و ناتوانی سرچشمه می‌گیرد - افول شدنی‌ها
بیهوده - این کار از جهل و نادانی سرچشمه می‌گیرد - پایان‌‌ناپذیرها

پیامبران الهی ایمان به ............ را لازمۀ ایمان به ............ دانسته‌اند و در قرآن کریم دربارۀ هیچ موضوعی به اندازۀ ............ سخن گفته نشده است.

معاد - خداوند - معاد
آخرت - خداوند - یکتاپرستی
خداوند - آخرت - معاد
خداوند - آخرت – یکتاپرستی
تمرینات درس چهارم : آیندۀ روشن(عمومی) - سوال 1 از 12
دفعات حل این تست: برای نمایش این قسمت ابتدا باید وارد سایت شوید
میزان پاسخ گویی دیگران: 1 بار از 1 تلاش
درجه سختی: متوسط
این سوال مرتبط است با:

توضیح:

گریزان بودن از نابودی در نزد همگان، بازتاب ............ است که در صورت انکار معاد، مستلزم ............ است و عبارت قرآنی ............ نافی آن است.

میل به کمالات نامحدود - عبث بودن خلقت آن - ام نجعل المتّقین کالفجّار

میل به کمالات نامحدود - ناعادلانه بودن نظام جهان - ام نجعل الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات کالمفسدین فی الأرض

گرایش به بقا و جاودانگی - عبث بودن خلقت آن - و انّکم الینا لا ترجعون

گرایش به بقا و جاودانگی - ناعادلانه بودن نظام جهان - افحسبتم انّما خلقناکم عبثاً...

مفاهیم "رستاخیز طبیعت" و "عملی نبودن مجازات کسانی که ستم کرده‌اند" به ترتیب مربوط به ............ و ............ از ابتدای قرآن کریم دربارۀ معاد است.

امکان - ضرورت
امکان - امکان
ضرورت - ضرورت
ضرورت – امکان

اگر بگوییم "خداوند عادل، جهان را بر اساس عدل خلق کرده و زندگی انسان داخل این نظام عادلانه قرار داد"، راه فهم کدام گزینه را هموار کرده‌ایم؟

دنیا و عمرمحدود انسان پاسخگوی خواسته‌هایش نیست.
مجازات بسیاری از کسانی که به دیگران ستم کرده‌اند، در این دنیا عملی نیست.
خداوند وعده داده که هر کس را به آنچه استحقاق دارد برساند و حق کسی را ضایع نکند.
هر موجودی برای هدفی شایسته خلقشده و امکانات رسیدن به آن هدف هم به او داده شده است.

آنجا که خداوند می‌فرماید: "گفت: کیست که این استخوان‌های پوسیده را دوباره زنده کند؟" به اثبات معاد از راه ................؛ و بر اساس ................. پرداخته است.

امکان - قدرت مطلق خداوند
ضرورت - پیدایش نخستین انسان
امکان - پیدایش نخستین انسان
ضرورت - قدرت مطلق خداوند

با توجه به آیۀ شریفۀ «حتی اذا جاء احدهم قال ربّ ارجعون لعلّی اعمل صالحا فیما ترکت کلاّ انّها کلمة هو قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون»، علت درخواست بازگشت به دنیا از سوی بدکاران، در کدام جمله مطرح شده است؟

قال ربّ ارجعون

حتّی اذا جاء احدهم الموت

لعلّی اعمل صالحا فیما ترکت

کلاّ انّها کلمة هو قائلها

اگر کسی در برپایی قیامت شک داشته باشد، با کدام آیۀ شریفه جواب او را می‌دهیم؟

افحسبتم انّما خلقناکم عبثا

ام نجعل الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات کالمفسدین فی الارض

الله لا اله الاّ هو لیجمعنّکم الی یوم القیامة لا ریب فیه

و انّ الدار الآخرة لهی الحیوان لو کانوا یعلمون

انجام کارهایی توسط انسان برای حفظ و بقا، تحت تأثیر کدام گرایش است و اثبات‌گر چیست؟

میل به جاودانگی - ضرورت معاد در پرتو حکمت الهی
میل به کمالات بی‌نهایت - ضرورت معاد در پرتو عدل الهی
میل به جاودانگی - ضرورت معاد در پرتو عدل الهی
میل به کمالات بی‌نهایت - ضرورت معاد در پرتو حکمت الهی

قرآن کریم در آیۀ شریفۀ «الله لا اله الاّ هو لیجمعنّکم الی یوم القیامة»، با توجه به کدام صفت خداوند، بر وقوع معاد تأکید می‌کند؟

عدل الهی که جهان بر آن استوار است.
صدق گفتار خداوند که راستگوترین است.
حکمت الهی که انجام کار بیهوده را از او سلب می‌کند.
قدرت نامحدود خداوند که هر ناممکنی را ممکن می‌سازد.

کدامیک از گزینه‌های زیر، بیانگر ضرورت معاد است و آن را به اثبات می‌رساند؟

نظام مرگ و زندگی در طبیعت
پیدایش و آفرینش نخستین انسان
بررسی نمونه‌های زنده شدن مردگان
توجه به میل به جاودانگی و کسب کمالات نامحدود

انجام کارهایی در جهت حفظ و بقا تحت تأثیر کدام گرایش است و کدام واقعیت را اثبات می‌کند؟

میل به جاودانگی - عدل الهی
میل به کمالات بی‌نهایت - عدل الهی
میل به جاودانگی - حکمت الهی
میل به کمالات بی‌نهایت - حکمت الهی

آیۀ شریفۀ «اللَّهُ لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ...» چه دلیلی را برای نبودن هیچ شکی در مورد قیامت بیان نموده است؟

وَ إِنَّ الدَّارَ الآْخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ

فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ کَفَرُوا مِنَ النَّارِ

وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثاً

أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکمْ عَبَثاً

مهمترین خبری که انبیاء برای بشریت آورده‌اند، خبر از ............ است و ایمان به خدا ............ بر ایمان به آخرت است و در قرآن کریم بیشترین موضوعی که از آن سخن رفته است، ............ می‌باشد.

معاد و سرای آخرت - مقدم - توحید
توحید و یکتاپرستی - مقدم - معاد
معاد و سرای آخرت - مؤخر - معاد
توحید و یکتاپرستی - مؤخر – توحید
تمرینات درس چهارم : آیندۀ روشن(عمومی) - سوال 1 از 12
دفعات حل این تست: برای نمایش این قسمت ابتدا باید وارد سایت شوید
میزان پاسخ گویی دیگران: 4 بار از 4 تلاش
درجه سختی: سخت
این سوال مرتبط است با:

توضیح:

داستان عزیز پیامبر که بعد از صدسال دوباره زنده گشت مربوط به ............ معاد یعنی ............ است.

امکان - اشاره به نمونه‌هایی از زنده شدن مردگان
امکان - اشاره به پیدایش نخستین انسان‌ها
ضرورت - اشاره به حکمت و هدفداری عالم
ضرورت - اشاره به عدالت کامل خداوندی

اگر بگوییم: "خداوند وعده داده است که هرکس را به آنچه استحقاق دارد، برساند و حق کسی را ضایع نکند"، پیام کدام آیه / آیات شریفه را ترسیم کرده‌ایم؟

افحسبتم انّما خلقناکم عبثاً و انّکم الینا لا ترجعون

الله لا اله الاّ هو لیجمعنّکم الی یوم القیامة لا ریب فیه و من اصدق من الله حدیثاً

ام نجعل الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات کالمفسدین فی الأرض ام نجعل المتّقین کالفجّار

ینبّؤا الإنسان یومئذٍ بما قدّم و اخّر

از دقت در آیۀ شریفۀ «الله لا اله الاّ هو لیجمعنّکم إلی یوم القیامة» کدام مفهوم مستفاد می‌گردد؟

با توجه به آفرینش نخستین انسان، امکان معاد وجود دارد و شکی در آن نیست.
برپایی معاد امری قطعی و حتمی‌الوقوع است که جای هیچگونه شک در آن نیست.
برای آنکه خداوند، عادل و راستگو بودن خود را به اثبات گذارد، معاد را برپا خواهد کرد.
برای اینکه قدرت خدا به صورت محسوس‌تری بیان شود، به ارادۀ او مردگان زنده می‌شوند و سفرۀ خلقت برچیده می‌شود.

میل به کمالات نامحدود، بیانگر ............ معاد در پرتو ............ است و وجود پیش‌بینی پاسخ مناسب برای گرایشات انسان، مرتبط با ............ معاد در پرتو ............ است.

ضرورت - حکمت - ضرورت - حکمت
ضرورت - حکمت - ضرورت - عدل
ضرورت - عدل - امکان - قدرت الهی
امکان - قدرت الهی - ضرورت – عدل

استدلال‌های قرآن کریم دربارۀ امکان معاد ............ دسته‌اند و ............ به آن اشاره ندارد.

دو - پیدایش نخستین انسان
سه - نظام مرگ و زندگی در طبیعت
سه - عدالت الهی
دو – نمونه‌هایی از زنده شدن مردگان

اگر بخواهیم جواب منکران معاد را با توجه به "نظام مرگ و زندگی در طبیعت" بدهیم، می‌گوییم که .......

همانگونه که خداوند قادر است انسان را در آغاز خلق کند، می‌تواند بار دیگر او را زنده کند.
خداوند می‌تواند به ارادۀ خود مردگان را زنده کند که نمونه‌های فراوانی از آن وجود دارد.
دنیا و عمرمحدود انسانها پاسخگوی خواسته‌های او نیست، پس باید جای دیگری باشد که او به خواسته‌هایش برسد.
زندگی پس از مرگ یک جریان رایج در طبیعت است که مثال واضح آن فرارسیدن بهار می‌باشد.

خداوند در پاسخ به یکی از شبهات کافران "کیست که این استخوانهای پوسیده را دوباره زنده کند؟" به ............ اشاره می‌کند.

نظام مرگ و زندگی در طبیعت
نمونه‌هایی از زنده شدن مردگان
پیدایش نخستین انسان
صفت عدل خود

خداوند در کدام آیه، با تأکید فراوان خبر از جهان آخرت می‌دهد؟

ام نجعل الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات کالمفسدین فی الارض

أفحسبتم انّما خلقناکم عبثاً و انّکم الینا لاتُرجعون

الله لا اله الاّ هو لیجمعنّکم الی یوم القیامة لا ریب فیه و من أصدق من الله حدیثاً

ام نجعل المتّقین کالفجّار

میان "میل به جاودانگی"، "بی‌ارزش شدن زندگی" و "یأس و ناامیدی" در دیدگاه منکران معاد چه رابطه‌ای وجود دارد؟

علت - معلول - علت
معلول - علت - علت
علت - معلول - معلول
معلول - علت – معلول

هرگاه بخواهیم حقانیت رستاخیز را مبتنی بر حکمت و عدل خداوند اثبات کنیم، به ترتیب از پیام آیات ............ و ............ کمک جسته‌ایم.

الله لا اله الاّ هو لیجمعنّکم الی یوم القیامة - افحسبتم انّما خلقناکم عبثاً

فحسبتم انّما خلقناکم عبثاً - الله لا اله الاّ هو لیجمعنّکم الی یوم القیامة

ام نجعل الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات کالمفسدین فی الأرض - ام نجعل المتّقین کالفجّار

افحسبتم انّما خلقناکم عبثاً - ام نجعل المتّقین کالفجّار

دفع خطر احتمالی ............ است و این یک قاعدۀ ............ است و خبر پیامبران از ............ نیز بیانگر همین قانون است.

لازم - نقلی - توحید
واجب - عقلی - توحید
لازم - عقلی - آخرت
واجب - نقلی – آخرت

اگر در اثبات معاد هیچ دلیلی جز همین خبر پیامبران نداشته باشیم، پذیرش آن را چگونه توجیه می‌کنیم؟

با توجه به موازین دقیق عقل و احکام شرع
بر اساس اعتقاد و ایمان راسخ به انبیا و امامان (ع)
بر مبنای قانون عقلی دفع خطر احتمالی لازم است.
بر اساس امکان معاد که آن را از حالت امری غیرممکن خارج کرده است.