به این ویدئو امتیاز دهید:     شما در حال مشاهده نسخه پیش نمایش این فیلم آموزشی هستید. نسخه کامل به زودی بارگذاری خواهد شد ... هنگام بارگذاری مرا مطلع کن
لطفا برای امتیاز دادن به این مطلب وارد شوید.
تعداد افراد امتیاز دهنده: 1 | امتیاز: 5 از 5
تمرینات درس یک: جلوه‌های حکمت و تدبیر - سوال 1 از 18
دفعات حل این تست: برای نمایش این قسمت ابتدا باید وارد سایت شوید
میزان پاسخ گویی دیگران: 13 بار از 14 تلاش
درجه سختی: متوسط
این سوال مرتبط است با:

توضیح:

طراح: تجربینوع تست: سراسری

یکی از سؤال‌های اصلی هر نوجوان و جوان چیست و برای رسیدن به پاسخ درست از کدام آیه‌ی شریفه بهره می‌بریم؟(تجربی 94)

ما در چگونه جهانی زندگی می‌کنیم؟ - «خَلَقَ اللهُ السَّماواتِ وَ الاَرضَ بِالحَقّ اِنَّ فی ذِلکَ لأیَةً لِلمُؤمِنین»
ما برای چه به وجود آمده‌ایم؟ - «خَلَقَ اللهُ السَّماواتِ وَ الاَرضَ بِالحَقّ اِنَّ فی ذِلکَ لأیَةً لِلمُؤمِنین»
ما در چگونه جهانی زندگی می‌کنیم؟ - «یُسَبِّحُ لِلّهِ مَا فِی السَّماواتِ وَ مَا فِی الاَرضِ لَهُ المُلکُ وَ لَهُ الحَمدُ و هُوَ عَلَ کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ»
ما برای چه به وجود آمده‌ایم؟ - «یُسَبِّحُ لِلّهِ مَا فِی السَّماواتِ وَ مَا فِی الاَرضِ لَهُ المُلکُ وَ لَهُ الحَمدُ و هُوَ عَلَ کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ»

در یک مجموعه، چه چیزی به پیوستگی، ارتباط و هماهنگی معنا می‌دهد و پیام کدام آیه‌ی شریفه حاکی از آن است؟(ریاضی 94)

هدف - «خَلَقَ اللهُ السَّماواتِ وَ الاَرضَ بِالحَقّ اِنَّ فی ذِلکَ لأیَةً لِلمُؤمِنین»
همکاری - «خَلَقَ اللهُ السَّماواتِ وَ الاَرضَ بِالحَقّ اِنَّ فی ذِلکَ لأیَةً لِلمُؤمِنین»
هدف - «اِنَّ فی خَلقِ السَّماواتِ وَ الاَرض وَ اختِلافِ اللَّیلِ وَ النَّهار لأیاتٍ لاُولِی الاَلباب»
همکاری - «اِنَّ فی خَلقِ السَّماواتِ وَ الاَرض وَ اختِلافِ اللَّیلِ وَ النَّهار لأیاتٍ لاُولِی الاَلباب»

خردمندان پس از تفکر در آفرینش آسمانها و زمین، چگونه با خداوند صحبت می‌کنند؟(هنر 94)

«رَبَّنا ءاتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذَابَ النَّار»
«رَبَّنا فَاغفِر لَنا ذُنُوبَنَا وَ کَفِّر عَنَّا سَیِّئَاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الاَبرار»
«رَبَّنا مَا خَلَقتَ هذَا باطِلاً سُبحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّار»
«رَبُّنَا الَّذی اَعطَی کُلَّ شَیءٍ خَلقَهو ثُمَّ هَدَی»

با توجه سخن حضرت علی (ع) در مورد ویژگی‌های خلقت خداوند، چرا «هیچ یک از مخلوقات از محدوده‌ و چهارچوبِ تعیین شده از جانب خداوند، تجاوز نمی‌کنند»؟(زبان 94)

خدای متعال در آفرینش آنها طوری اندازه‌ها را برقرار کرد که محکم و استوار بمانند و از هم فرو نپاشند.
خدای متعال آثار صنع و نشانه‌های حکمتش را در نوآوریِ بی‌سابقه و خلقتِ بی‌نظیرش، هویدا و نمایان ساخت.
پروردگار عالم با پدید آوردن موجودات، برهان آفریدگاری و دلیل خداوندیِ خود را برای همیشه به خداجویان ارائه داد.
پروردگار عالم بدون اینکه از هیچ نمونه‎‌ی آماده‌ای ایده بگیرد و از کار خالق دیگری تقلید کند، جهان را آفریده است.

آن‌گاه که به روابط مستحکم و نظم استوار جهان می‌نگریم، معتقد می‌شویم که جهان، یک مجموعه‌ی هدفمند است که از آن به ........ تعبیر می‌شود و پیام آیه‌ی شریفه‌ی ......... یاری رسان ما، در این اعتقاد است. (تجربی 93)

حقّ - «صنعَ اللّه الّذی اَتقَن کلّ شئ انه خبیرٌ بما تَفعَلون»
صنع الهی - «صنعَ اللّه الّذی اَتقَن کلّ شئ انه خبیرٌ بما تَفعَلون»
صنع الهی - «خلق اللّه السّماوات والأرض بالحقِّ انّ فی ذلک لآیه للمؤمنین»
حقّ- «خلق اللّه السّماوات والأرض بالحقّ انّ فی ذلک لآیه للمؤمنین»

کسی می‌تواند حقیقت جهان را به‌درستی دریابد که ..........، که پیام آیه‌ی شریفه‌ی .......... حاکی از آن است. (انسانی 93)

عقلانیت و خردمندی در او حاکم باشد - «اِنَّ فی خَلقِ السَّماواتِ وَ الاَرض وَ اختِلافِ اللَّیلِ وَ النَّهار...»
عقلانیت و خردمندی در او حاکم باشد - «خَلَقَ اللهُ السَّماواتِ وَ الاَرضَ بِالحَقّ اِنَّ فی ذِلکَ لأیَةً لِلمُؤمِنین»
نظم و قانون‌مندی بر این جهان، معلولِ ذهنِ او باشد - «اِنَّ فی خَلقِ السَّماواتِ وَ الاَرض وَ اختِلافِ اللَّیلِ وَ النَّهار...»
نظم و قانون‌مندی بر این جهان، معلولِ ذهنِ او باشد - «خَلَقَ اللهُ السَّماواتِ وَ الاَرضَ بِالحَقّ اِنَّ فی ذِلکَ لأیَةً لِلمُؤمِنین»

هر جا استحکام و نظمی به چشم بخورد، جای پایی از ......... در عمق جانِ بهره‌مند از بصیرت می‌نشیند تا از صمیم درون، فریاد برآورد و بگوید : ........... (هنر 93)

حکمت و تدبیر - «رَبَّنا ما خَلَقتَ هذا باطِلاً سُبحانَکَ فَقِنا عَذابَ النّار»
هدف‌مندی - «رَبَّنا ما خَلَقتَ هذا باطِلاً سُبحانَکَ فَقِنا عَذابَ النّار»
حکمت و تدبیر - «سَبّحِ اسم ربّک الاعلی*اَلَّذی خَلَقَ فَسَوّی*وَالَّذی قَدَّرَ فَهَدی»
هدف‌مندی - «سَبّحِ اسم ربّک الاعلی*اَلَّذی خَلَقَ فَسَوّی*وَالَّذی قَدَّرَ فَهَدی»

هریک از موجوداتِ جهان، دارای .......... است که پیام آیه‌ی شریفه‌ی ......... ترسیم کننده‌ی آن است. (زبان 93)

پیچیدگی خاص خود - «الّذی احسن کل شیء خلقه»
قانون‌مندی خاص - «اِنّا کُلَّ شَیءٍ خَلَقناهُ بِقَدَرٍ»
پیچیدگی خاص خود - «اِنّا کُلَّ شَیءٍ خَلَقناهُ بِقَدَرٍ»
قانون‌مندی خاص - «الّذی احسن کل شیء خلقه»

اگر با استاد سخن، سعدی علیه الرّحمه، هم آرمان شده، بگوییم:

«این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود     هر که فکرت نکند، نقش بود بر دیوار»

پیام کدام آیه­ی قرآن را انیس جان خود کرده­ایم؟(خارج 93)

1) «الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى وَ الَّذِي قَدَّرَ فَهَدَى»
2) «خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآيَةً لِلْمُؤْمِنينَ»
3) «إِنَ‌ فِي‌ خَلْقِ‌ السَّمَاوَاتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ وَ اخْتِلاَفِ‌ اللَّيْلِ‌ وَ النَّهَارِ لَآيَاتٍ‌ لِأُولِي‌ الْأَلْبَابِ‌»
4) «وَ تَرَي‌ الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَ هِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ صُنْعَ اللَهِ الَّذِي‌ أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ»

اگر گفته شود: «عَبث آفرینی از پدیده‌های جهان به‌دور است». پیام کدام آیه ترسیم شده است؟(تجربی 92)

«صنعَ الله الّذی أتقن کلًّ شئٍ انّه خبیر بما تفعلون»
«ما خلقنا السماواتِ والأرض و ما بینهما الّا بالحق و أجل مسمّیٍ»
«ربّنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقنا عذاب النّار»
«خلق السّماوات و الارض بالحق انّ فی ذلک لآیهً للمؤمنین»

اگر گفته شود : «آفرینش پدیده‌ها، مقدم بر سامان بخشی به آنان است.» به پیام کدام آیه توجه شده است ؟(ریاضی 92)

«اِنّا کُلَّ شَیءٍ خَلَقناهُ بِقَدَرٍ»
«خَلَقَ اللهُ السَّماواتِ وَ الاَرضَ بِالحَقّ»
«اَلَّذی خَلَقَ فَسَوّی وَالَّذی قَدَّرَ فَهَدی»
«رَبَّنا ما خَلَقتَ هذا باطِلاً»

 اگر بگوییم : «کسی می‌تواند حقیقت جهان را به‌درستی دریابد که عقلانیت و خردمندی در او حاکم باشد.» پیام کدام آیه را ترسیم کرده‌ایم؟(زبان 92)

«اِنَّ فی خَلقِ السَّماواتِ وَ الاَرض وَ اختِلافِ اللَّیلِ وَ النَّهار لأیاتٍ لاُولِی الاَلباب»
«افحسبتم انّما خلقناکم عبثاً و انّکم الینا ترجعون»
«خلق السّماوات و الارض بالحق انّ فی ذلک لآیهً للمؤمنین»
«ما تَری فی خَلقِ الرَّحمان مِن تَفاوُت فَارجِعِ البَصَر هَل تَری مِن فُطور»

اگر بگوییم: «هر یک از موجودات جهان، دارای قانون‌مندی خاص است که برمبنای آن قانون‌مندی، پا به عرصه‌ی وجود گذارده است» و «خدای متعال هر چیزی را استوار ساخته است» به‌ترتیب پیام کدام آیات را ترسیم کرده‌ایم؟(خارج 92)

«انّا کلّ شیءٍ خلقتاه بقدر» - «صنع الله الّذی اتقن کلّ شیءٍ»
«صنع الله الّذی اتقن کلّ شیءٍ» - «الّذی أحسن کلّ شیءٍ خلقه»
«انّا کلّ شیءٍ خلقتاه بقدر» - «الّذی أحسن کلّ شیءٍ خلقه»
«الّذی أحسن کلّ شیءٍ خلقه» - «صنع الله الّذی اتقن کلّ شیءٍ»

از دقت در کدام آیه «نتیجه‌ی تفکر خردمندان در نظام آفرینش» مفهوم می‌گردد؟(انسانی 91)

«رَبَّنا ما خَلَقتَ هذا باطِلاً»
«سُبحانَکَ فَقِنا عَذابَ النّار»
«یَتَفَکَّرون فی خَلقِ السَّماواتِ وَ الاَرض»
«یَذکُرونَ الله قیامًا و قعودًا وَ عَلی جُنوبِهِم»

پیوستگی، ارتباط و هماهنگی آن‌گاه معنا دارد که .......... در کار باشد و به بیان امام علی(ع)، زبانِ بی‌زبانی جامدات هم معرفی ......... آفریدگار است و برقراریِ اندازه‌ها در آفرینش پدیده‌ها به منظور .......... آفریده‌ها است.(ریاضی 90)

هدف – قدرت – مخلوق بودن
تدبیر – تدبیر – استوار ماندن
هدف – تدبیر – استوار ماندن
تدبیر – قدرت – مخلوق بودن

«عدم تجاوز مخلوقات از محدوده‌ و چهارچوب تعیین شده و سرکشی نکردن در برابر دستور خداوند» به بیان امام علی(ع)، بدان جهت است که خدای متعال .........(هنر 90)

آثار صنع و نشانه‌های حکمتش را در نوآوری‌های بی‌سابقه و خلقت بی‌نظیرش هویدا و نمایان سازد.
با پدید آوردن موجودات، برهان آفریدگاری و دلیل خداوندیِ خود را برای همیشه به خداجویان ارائه دهد.
همه‌ی مخلوقات را بر اساس مقیاس، نظم مشخص و اندازه‌های مخصوص و متناسب با هریک از آن مخلوقات آفرید.
موجودات را بدون این‌که از هیچ نمونه‌‌ی آماده و پیش ساخته‌ای ایده بگیرد و از کار خالق دیگری که پیش از وی جهانی آفریده باشد، آفرید.

از دقت در دو آیه‌ی شریفه‌ی «و تَری الجبال تَحسبها جامده و هی تمرّ مرَّ الحسّاب» و «ربَّنا ما خَلَقتَ هذا باطلاً» به‌ترتیب موضوع .................... و ...................... پی می‌بریم.(خارج 90)

استواری نظام آفرینش - نبودن خلل و شکاف در عالم وجود
استواری نظام آفرینش - حکیمانه بودن و هدفداری خلقت
حکیمانه بودن و هدفداری خلقت - استواری نظام آفرینش
حکیمانه بودن و هدفداری خلقت - نبودن خلل و شکاف در عالم وجود

 هرجا استحکام و نظمی به چشم بخورد، جای پایی از.......در عمق جان بهره مند از بصیرت می نشیند. تا از صمیم درون، فریاد برآورد و بگوید : ......(هنر93)

تمرینات درس یک: جلوه‌های حکمت و تدبیر - سوال 1 از 0
تمرینات درس یک: جلوه‌های حکمت و تدبیر - سوال 1 از 0