تاریخچۀ رشتۀ روانشناسی

بررسی رفتار و اندیشه انسان، به قدمت تاریخ ثبت شده است، و می توان ریشه های آن را تا قرن چهارم و پنجم قبل از میلاد، در یونان دنبال کرد. تا حدود 100 سال پیش، روانشناسی را مطالعه روح و روان و روانشناس را فردی می‌دانستند که رویداد‌های درونی،‌ ذهنی و مغزی را مثل تصورات، خاطرات،‌ افکار و احساسات مطالعه می‌کند.

طبق این تعریف، روانشناسی شاخه‌ای از ذهنی‌ترین بخش دانش انسان؛ یعنی فلسفه بود.

پس برای پیدا کردن شناختی از خود و دیگران، نوع روابط و علت رفتارها، چاره ای جز استفاده از علم روانشناسی نیست.

این علم، علی رغم گذشته فلسفی و باستانی بسیار طولانی اش، تاریخچه علمی بسیار کوتاهی دارد و تنها از اوایل قرن بیستم ، به صورت یک علم تجربی در آمده است. از اوایل قرن بیستم و با پیشرفت سریع دو علم زیست‌شناسی و فیزیک،‌ روانشناسی نیز مطالعه ذهنی (زندگی روانی) را کنار گذاشت و به مشاهده و مطالعه رفتار موجودات پرداخت. البته هنوز نیز روانشناسان فرآیندهای ذهنی را مطالعه می‌کنند اما این کار را نه به صورت ثبت شخصی ادراکات و احساسات بلکه به شیوه عینی و علمی انجام می‌دهند.


جایگاه علم روان شناسی در عصر حاضر

امروزه روانشناسی، به عنوان یک علم در سطح دنیا مطرح است و اهمیت این علم، اگر بالاتر از پزشکی نباشد، کمتر از آن هم نیست، چون اکثر بیماری های جسمی، ریشه های روانی دارند.
از گذشته های دور، مسائل روانی برای عموم مردم، همیشه موضوعی پر از رمز و راز بوده، و این امر همچنان پایدار است.


نکتۀ مهم

برخی از مردم گاهى بین روانپزشک و روانشناس(روانکاو) و یا مشاور، تفاوتی قائل نمی شوند. و یا آنها را  به جای هم اشتباه می گیرند.

از نظر تحصیلی و فرایند آموزشی روان‌پزشک پیش از روانپزشک شدن باید از دانشکده پزشکى فارغ‌التحصیل شده و مدرک دکتری عمومی اخذ نموده و سپس آموزش بیماری های روانی را دیده و متخصص روانپزشک شود اما روانشناس و مشاور در رشته روانشناسی ابتدا نسبت به دریافت مدرک کارشناسی و سپس در مراحل بعدی کارشناسی ارشد و یا دکترا اقدام می‌کنند.

اما از نظر کار و وظیفه ای که هر یک از این متخصص ها انجام می دهند، این‌گونه بیان می‌کنیم :

وقتی یک فرد با مشکلی برخورد می‌کند (مثلا یک مشکل تربیتی با فرزندش) :

ابتدا از یک دوست یا بزرگ‌تر نظرخواهی می‌کند و آن دوست بر اساس تجربه‌های محدودش نقطه نظراتی را مطرح می‌کند که می‌تواند مفید باشد یا نباشد.

پس از آن، اگر فرد از آگاهی و بینش بهتری برخوردار باشد، به جای رفتن سراغ اعمال مضحک (مثل کف‌بینی و طالع‌بینی) سراغ اهل‌ فن می‌رود و مثلا سعی می‌کند با خواندن کتاب یا مقاله، مشکلاتش را حل کند. به طور مثال، در زمینه تربیت کودکان کتابی مطالعه می‌کند؛ و البته معمولا آن کتاب، کامل نیست و به طور اختصاصی برای ما تدوین نشده.

در گام بعدی، فرد با یک مشاور تماس می‌گیرد؛ البته مشاوره تلفنی می‌تواند راهکار مفیدی باشد ولی چون تماس چهره به چهره وجود ندارد، احساس خوبی نیز تجربه نمی‌شود و معمولا کلی‌گویی‌هایی صورت می‌گیرد.

از این‌رو فرد، قدم بعدی را برای رفتن نزد یک مشاور برخواهد داشت. مشاور هم سعی می‌کند راهکارهایی ارایه دهد و در صورتی که مشکل همچنان باقی بود فرد باید از یک روان‌شناس بهره بگیرید تا با بررسی مسایل و مشکلات و توانایی‌های منحصر به فرد او کاری ‌کند که بتواند راه‌ ساده‌‌ای را در زندگی‌ انتخاب کند.

حال پس از بررسی‌های همه ‌جانبه روان‌شناسی و ارائۀ راهکار‌های مناسب فرد متوجه شود که جایی از مغزش دچار مشکل شده‌ است. حالا باید نزد روان‌پزشک رفته تا با دریافت داروهای خاصی تنظیم هورمونی وضعیت عادی خود را به دست آورد و یا از یک متخصص مغز و اعصاب بخواهد او را معاینه کرده و در صورت لزوم، عمل جراحی انجام دهد تا فرد بتواند دوباره به روان‌شناس خود مراجعه کند.

پس روانپزشک، پزشکی است که دوره ای را زیر نظر روانشناسان گذرانده و به دلیل پزشک بودنش، می تواند دارو تجویز کند. اما روانشناسی، جزئی از علوم انسانی است که موضوع آن انسان و رفتارهای او است و روانشناس به دنبال آن است که انگیزه های رفتار انسان را بررسی کند و بیمارانی را که دچار مشکلات عمیق روانی هستند، به روانپزشک معرفی می کند.

 

روانشناسی در ایران

متأسفانه‌ هنوز در کشور ما بسیاری‌ از مردم‌، روانشناسی‌ را با کف‌بینی‌ و احضار روح‌ یکی‌ می‌دانند و ما می‌بینیم‌ که‌ کتاب‌هایی‌ با موضوعات‌ فوق(یعنی کف‌بینی‌ و احضار روح‌)‌، به‌ عنوان‌ کتاب‌های‌ روانشناسی‌، فروش‌ فوق‌العاده‌ای‌ دارند. در حالی‌ که‌ روانشناسی‌ شاخه‌ای‌ از علوم‌ زیستی‌ است‌ که‌ هم‌ به‌ مطالعه‌ عینی‌ رفتار قابل‌ مشاهده‌ می‌پردازد و هم‌ به‌ فهم‌ و درک‌ فرآیندهای‌ ذهنی‌ که‌ مستقیماً قابل‌ مشاهده‌ نبوده‌ و براساس‌ داده‌های‌ رفتاری‌ و عصب‌ زیست‌شناختی‌ قابل‌ استنباط‌ است‌، توجه‌ دارد.

 

روانشناسی تحت عنوان علم النفس یا اخلاق ، بیش از هزار سال به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی فلسفه در مراکز علمی ایران تدریس شده است. از رازی و ابن سینا و ناصر خسرو تا ملاصدرا کمتر متفکری را سراغ داریم که در آثار خود به این علم نپرداخته است.

به رغم رونق و شکوه آغازین ، تا اوایل دهه 1340 فعالیت چشمگیری در روانشناسی وجود نداشت و این علم یا به عنوان بخشی از برنامه‌های رشته فلسفه و علوم تربیتی و یا به صورت بخشی از دوره‌های تربیت معلم تدریس می‌شد. دهه 1340 را باید دهه گسترش سازمانی روانشناسی در ایران نامید، چون طی این ده سال دوره لیسانس روانشناسی نخست در دانشگاه تهران و بعدها در سایر دانشگاههای ایران تأسیس گردید. در دانشگاه تهران دوره فوق لیسانس روانشناسی بوجود آمد و مؤسسه روانشناسی بنیان گذارده شد. برخی از این تحولات حاصل کوششهای دکتر محمود صناعی بود که در همان دوره پا به صحنه روانشناسی ایران گذاشت. خدمت بزرگ دکتر صناعی ترجمه کتاب اصول روانشناسی در سال 1342 بود.

در سال 1344 دکتر سعید شاملو بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران اولین کلینیک مرکز مشاوره و راهنمایی در دانشگاه تهران را تأسیس کرد و بعدها بتدریج چنین مراکزی در دیگر دانشگاهها تأسیس شد. با گسترش دوره‌های روانشناسی در دانشگاههای کشور کوششهای فراوانی در زمینه تألیف و ترجمه مکتب درسی در این رشته به عمل آمد. از آن جمله اصول روانشناسی عمومی (1348) تالیف دکتر سیروس عظیمی ، کلیات روانشناسی علمی (1349) به ترجمه دکتر امیر هوشنگ مهریار و دکتر رضا شاپوریان. اصول روانشناسی (1352) به ترجمه و اقتباس دکتر محمد ساعتچی.


ضرورت و توانایی

ضرورت تشکیل دوره های روانشناسی در دانشگاههای کشور ناشی از نیازهائی است که در موسسات و نهادهای مختلف اجتماعی ملاحظه میگردد و روانشناسان میتوانند درجهت رفع این نیازها و حل مشکلات مربوط به جامعه قدمهای موثری بردارند. مثلاً با توجه به مشکلات روز افزون کودکان و نوجوانان درجامعه امروزی، تشخیص و ایجاد امکانات برای آموزش کودکان کند ذهن بررسی و رفع مشکلات کودکان به نارسائیهای یادگیری شناخت و درمان کودکان و نوجوانان ناسازگار از جمله وظائف خاص است که روانشناسان میتوانند در مدارس با موسسات مربوط به این اطفال و نوجوانان بکار گیرند. همچنین به علت کمبود شدید متخصص در این زمینه ها و نیز به سبب پیدایش و گسترش روشهای درمانی جدید در اکثر مسائل روانی- اجتماعی مربوط به کودکان و نوجوانان، ضرورت دارد که تربیت روانشناسان در این رشته ها مورد توجه قرار گیرد.


شخصیت های مناسب شغل روانشناسی

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

برخی از شخصیت های مناسب شغل روانشناسی بر اساس شخصیت شناسی (MBTI)

ENFJ

این تیپ شخصیتی دوست دارند به دیگران کمک کنند تا از زندگی خود لذت ببرند. آنها درمانگرهای بانفوذ و گرمی هستند که راه حل ها و انتخاب های احتمالی را به خوبی تشخیص و به مراجعان خود ارائه می دهند.

INFJ

این تیپ شخصیتی دوست دارد از دانش و ایده های خود برای کمک به دیگران استفاده کند. این افراد علاقه دارند که ارتباطات فردی (دو نفره) و عمیق با دیگران برقرار کنند که در این شغل شرایط آن وجود دارد.

ENFP

این تیپ شخصیتی مشاورانی دلسوز، مهربان، خلاق و حمایتگر هستند. آنها می توانند روی دیگران تاثیر زیادی بگذارند. با انرژی زیادی که دارند، انگیزه لازم برای تغییرات مثبت در زندگی را به مراجعان خود می دهند.

INFP

این تیپ شخصیتی دوست دارد به دیگران کمک کند در زندگی شان به رشد و فراست بیشتری دست پیدا کند. او در حوزه مشاوره و راهنمایی بسیار موفق عمل می کند.

ENTJ

این تیپ شخصیتی از استقلال و تنوع این شغل لذت برده و دوست دارد با انواع مردم در مشاغل مختلف سر و کار داشته باشد. او معمولا محیطی چالشی با طرح های خلاق و جلسات پویا بوجود می آورد.

INTJ

این تیپ شخصیتی در زمینه های فنی تر حوزه سلامت موفق تر است. او می تواند به طور مستقل و با حداقل دخالت دیگران کار کند.

INTP

این تیپ شخصیتی دوست دارد مسایل پیچیده را تحلیل و حل کند. او به مشاغل چالشی که نیاز به اندیشه زیاد و روش های مبتکرانه دارد، علاقه مند است.

ESFJ

این تیپ شخصیتی حامی قدرتمند جامعه بوده و از کمک کردن به دیگران و رفع مشکلات آنها لذت بسیار می برد. او به راحتی می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.



گرایش‌های رشته روان‌شناسی

روانشناسی مانند بسیاری از علوم، دارای رشته های فرعی بسیار متنوعی است که ناشی از تاثیر و نفوذ روانشناسی، در حوزه های مختلف دانش است.

گرایش های این رشته در مقطع کارشناسی عبارتند از:

روانشناسی بالینی - روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی - روانشناسی عمومی -  روانشناسی صنعتی و سازمانی.

لیست دروس مشترک گرایش های مختلف رشته روانشناسی

روانشناسی‌ عمومی - علم‌النفس‌ از دیدگاه‌ دانشمندان‌ اسلامی‌ - آمار توصیفی‌ - فیزیولوژی‌ عمومی‌ - کلیات‌ فلسفه‌ - مبانی‌ جامعه‌شناسی‌ - روانشناسی‌ احساس‌ و ادراک‌ - متون‌ روانشناسی‌ به‌ زبان‌ خارجی‌ - آمار استنباطی‌ - روش‌ تحقیق‌ در روانشناسی‌ - روانشناسی‌ فیزیولوژیک‌ - روانشناسی‌ تجربی‌ - روانشناسی‌ رشد - روانشناسی‌ یادگیری‌ - روانشناسی‌ تربیتی‌ - روانشناسی‌ اجتماعی‌ - روانسنجی‌ - انگیزش‌ و هیجان‌ - شخصیت‌ - آسیب‌شناسی‌ روانی‌ - بهداشت‌ روانی‌ - روانشناسی‌ مرضی‌ کودک‌ - تاریخچه‌ و مکاتب‌ روانشناسی


 

گرایش روانشناسی بالینی

پر طرفدارترین گرایش این رشته روانشناسی، گرایش روانشناسی بالینی است که داوطلبان گروه علوم تجربی نیز قادر به انتخاب این رشته هستند. روانشناسی بالینی، یکی از شاخه های کاربردی علم روانشناسی است که به صورت چشم گیری، توسعه یافته است. کاربرد اساسی روانشناسی بالینی، در حیطه سلامت روانی است. توجه به سلامت روان افراد، یکی از اساسی ترین اموری است که باید در جامعه، به آن توجه خاصی کرد، و این روانشناسان بالینی هستند که می توانند نقش حساسی در این زمینه داشته باشند.

روانشناس بالینی، خدمات تشخیص و درمان (روان درمانی) را به افرادی که دچار رفتارهای نابهنجاری مثل افسردگی، اضطراب، وسواس و … هستند، ارائه می دهد. این خدمات در سه زمینه تشخیص، درمان و پیشنهاد روش هایی برای پیشگیری، ارائه می شود. در یک کلام، کار یک روانشناس بالینی، مطالعه رفتار پیچیده بشر است.

دروس تخصصیِ این گرایش

کاربرد مقدماتی روش های تشخیص بالینی - کاربرد مقدماتی روش های درمان مصاحبه - سمینار مسائل روانشناسی بالینی در جهان و ایران - پژوهش های عملی در روانشناسی بالینی - روانشناسی پویایی گروه - کلیات روانپزشکی - بررسی مقدماتی نظریه های روان درمانی - روانشناسی مشاوره و راهنمایی - روانشناسی کودکان استثنایی

بازار کار این گرایش

خوشبختانه امروزه، با تبلیغات صحیح و بالا رفتن سطح آگاهی افراد جامعه، دیدگاه غلطی که وجود داشت و روانشناسی را مخصوص افراد دیوانه می دانست، تا حدی تغییر کرده است و نقش روانشناسان در عرصه تربیت، بهداشت، ازدواج، خانواده و زندگی اجتماعی انسانها، به رسمیت شناخته شده است.
فارغ التحصیلان این رشته در درجه اول جذب آموزش و پرورش می شوند. روانشناسی تقریباً با تمام جنبه های زندگی انسانها در ارتباط است و حضور روانشناس در هر موسسه دولتی و غیر دولتی به عنوان کارشناس روانشناسی، امری طبیعی است. همچنین با توجه به مهارت هایی که آن ها در زمینه مصاحبه و برقراری ارتباط و روش تحقیق به دست می آورند، می توانند در کلینیک های مشاوره و پژوهشکده ها به فعالیت بپردازند و به عنوان دستیار متخصص روانشناسی بالینی یا روانپزشک، مشغول به کار شوند.

 
 

گرایش روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی

وقتی نام کودکان استثنایی را می شنویم، بیشتر یک کودک با ناتوانی های جسمی و ذهنی را تصور می کنیم، در صورتی که کودکان باهوش، نیز از کودکان استثنایی به شمار می آیند. کودک استثنایی کودکی است که برخلاف اکثریت افراد هم سن خود، در شرایط عادی، قادر به سازگاری با محیط نباشد، از نظر فکری، جسمانی، عقلانی، رفتاری و عاطفی با همسالان خود تفاوت کلی داشته و احتیاج به روش های خاص تربیتی و آموزشی و درمانی داشته باشد. کودکان استثنایی نیز همانند دیگر کودکان، انسان هایی هستند که باید از حقوق انسانی خاص خود برخوردار شوند. تلاش روانشناسان برای احقاق حقوق آن ها در واقع نه اظهار لطف نسبت به آنان، بلکه انجام یک وظیفه است.

کودکان استثنایی شامل: کودکان عقب مانده ذهنی، نابینا و کم بینا، ناشنوا و کم شنوا، ناسازگار، مصروع، کودکان معلول جسمی ـ حرکتی، دانش آموزان مبتلا به اختلالات خاص در یادگیری و کودکان و نوجوانان تیزهوش و خلاق، هستند. روانشناس کودکان استثنایی، ویژگی های جسمی، روانی، حسی، حرکتی، شناختی و اجتماعی کودکان استثنایی را مورد مطالعه قرار می دهد. این شاخه از روانشناسی، همچنین، در زمینه عواملی که باعث معلولیت ها می شود، و راه های پیشگیری از معلولیت و اصلاح اختلالات رفتاری موجود، فعالیت می کند.

دروس تخصصیِ این گرایش

روانشناسی‌ مشاوره‌ و راهنمایی - نظریه‌ها و کاربرد آزمون‌های‌ شناختی - روانشناسی‌ کودکان‌ تیزهوش‌ و روش‌های‌ آموزش‌ آنها - روانشناسی‌ کودکان‌ عقب‌مانده‌ و روش‌های‌ آموزش‌ آنها - اختلالات‌ تکلم‌ و گفتار درمانی‌ - روانشناسی‌ تدریس‌ به‌ کودکان‌ ناشنوا - روانشناسی‌ تدریس‌ به‌ کودکان‌ نابینا - متون‌ روانشناسی‌ کودکان‌ استثنایی‌ به‌ زبان‌های‌ خارجی‌ - بهداشت‌ روانی‌ کودکان‌ استثنایی‌ و خانواده‌ - زمینه‌ پیشگیری‌ از تولد کودکان‌ عقب ‌افتاده‌ - روانشناسی‌ کودکان‌ ناسازگار - روش‌های‌ تغییر و اصلاح‌ رفتار کودکان‌ - سمینار مسائل‌ کودکان‌ استثنایی‌ در جهان‌ و ایران‌ - پژوهش‌های‌ عملی‌ در روانشناسی‌ و آموزش‌ کودکان‌ استثنایی

بازار کار این گرایش

به دلیل تخصصی بودن این رشته و آشنایی فارغ التحصیلان این رشته با شرایط کودکان استثنایی، زمینه های شغلی آن ها نیز محدود به سازمان ها و ارگان هایی می شود که با این گروه از افراد سرو کار دارند، مانند سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و

 
 

گرایش روانشناسی عمومی

در این گرایش، به کلیات علم روانشناسی پرداخته می شود و دانشجو با مسائلی چون، رفتار، رشد، هوش، یادگیری، حافظه، انگیزه، هیجان، بهنجاری و ناهنجاری و رفتارهای اجتماعی سرو کار دارد.

این گرایش، نسبت به گرایش های دیگر، ظرفیت پذیرش بالاتری دارد. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که، عنوان گرایش، برای روانشناسی عمومی، بی معنا است، زیرا تخصصی به نام روانشناسی عمومی وجود ندارد.

دروس تخصصیِ این گرایش

طرح های پژوهش های آزمایشگاهی - مقدمات نوروبسیکولوژی - ارزشیابی شخصیت - روانشناسی مشاوره و راهنمایی - روانشناسی هوش و سنجش آن - تفکر و زبان - روانشناسی پویایی گروه - روانشناسی کودکان استثنایی - سمینار در مسائل روانشناسی عمومی - اختلالات یادگیری - روانشناسی جنایی - پژوهش های عملی در روانشناسی عمومی

بازار کار این گرایش

رشته شغلی دانش آموخته روانشناسی کاملاً مشخص است. تقریباً نیمی از ارگان های دولتی از قبیل وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، سازمان تامین اجتماعی، قوه قضاییه و … برای این رشته پذیرش دارند و در کنار آنها سازمان های خصوصی نیز، این گروه را جذب می کنند.

 
 

گرایش روانشناسی صنعتی و سازمانی

رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی، یکی از رشته های جذاب در علوم انسانی است که مفاهیم آن، بین روانشناسی و مدیریت قرار دارد. این رشته بیش از بیست سال است که در دانشگاه های کشور تدریس می شود، با این حال، این رشته یکی از گرایش های جدید و اصلی روانشناسی محسوب می شود. روانشناس صنعتی، آن دسته از رفتارهای انسان را مورد مطالعه قرار می دهد که مربوط به کار و محیط کار او است.

از آن جا که روانشناسی صنعتی، یک رشته کاربردی است و کشور ما نیز در زمینه های صنعتی و اقتصادی در حال توسعه است، و برای این که در این دنیای رقابتی، به خدمات و تولید با کیفیت برسیم، وجود یک روانشناس صنعتی و سازمانی در دنیای تولید و کار، ضرورت پیدا می کند. خدمات این رشته کمک می کند که مشکلات کارکنان در ابعاد مختلف از بین برود، آن ها به سلامت و شادابی برسند و انرژی و توان شان، در جهت اهداف سازمانی که در آن مشغول به کار هستند، قرار بگیرد.

دروس تخصصیِ این گرایش

سمینار در مسائل روانشناسی - پژوهش های عملی انفرادی - روانشناسی جنائی - رفتار سازمانی  BO- آموزش و کارآموزی نیروی انسانی - کاربرد آزمون های روانی و شغلی - بالندگی سازمانی  DO- مشاوره شغلی و حرفه ای - بهداشت روانی در محیط کار - روانشناسی امور استخدامی پرسنل - روانشناسی مهندسی ارگونومی - کارآموزی به مدت دو ماه در یکی از کارخانجات

بازار کار این گرایش

مانند سایر رشته ها، دانشجویی که توان مندی و دانش بالایی داشته باشد، به راحتی مشغول کار می شود. با این همه، چون این رشته، در بسیاری از سازمان ها شناخته نشده است و مدیران، هنوز از کاربرد این رشته در سازمان ها بی اطلاعند، استخدام آن ها با مشکل روبرو است و در زمینه کاری آن ها، از روانشناسان بالینی و فارغ التحصیلان مدیریت استفاده می شود. با این حال، سازمان-های بزرگی مانند سازمان فولاد و شرکت نفت، از آن ها بهره می گیرند.

 

برخی از مسایل و نکاتی که روانشناسان بیان می کنند

اکثر روانشناسان بر لزوم وجود تجربه در کنار علم در این شغل بسیار تاکید دارند و آن را یک عامل کلیدی در موفقیت خود می دانند.

وجود دیدگاه نامناسب بین مردم نسبت به مراجعه به روانشناس در هنگام داشتن مشکلات روحی و روانی (البته تا حد زیادی در سال های اخیر اصلاح شده ولی هنوز نیاز به فرهنگ سازی دارد.)

عدم اعتماد جامعه و نبود آگاهی در مراجعان که معمولا باعث رها کردن روند درمان در نیمه راه شده و اغلب با بروز مجدد و تشدید بیماری مجبور به مراجعه و شروع دوباره درمان می شوند.

نبود پوشش بیمه ای و سنگین بودن هزینه جلسات مشاوره برای بسیاری از مردم

وجود محدودیت های استخدامی در بخش دولتی

امروزه فکر و دانش انسان پایه اصلی همه فعالیت ها و امور شده است. هر چه کشوری پیشرفته تر باشد، تکیه آن بر فکر و اندیشه بیشتر است. همگام با این روند، مسایل و مشکلات فکری، ذهنی و روحی بیشتری برای انسان ها پیش می آید که روانشناسی در شاخه های مختلف می تواند به خوبی راهگشای آنها باشد. آمارهای رشد استخدام روانشناسان در سایر کشورها، گواهی بر این مدعی است.  ایران نیز که در حال توسعه می باشد، از این قانون مستثنی نمی باشد. پیش بینی می شود در سال های آتی بازارکار مناسبی پیش روی علاقه مندان و فارغ التحصیلان روانشناسی باشد.

امروزه‌ روانشناسی‌ با همه‌ جنبه‌های‌ زندگی‌ ما ارتباط‌ دارد و هر اندازه‌ که‌ جامعه‌ پیچیده‌تر شود، روانشناسی‌ نیز نقش‌ مهمتری‌ در حل‌ مسائل‌ آدمی‌ برعهده‌ می‌گیرد. این‌ به‌ معنای‌ فرصت‌های‌ شغلی‌ متنوع‌ و گسترده‌ برای‌ فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ روانشناسی‌ است‌. به‌ گفته‌ کارشناسان‌ این‌ رشته‌، آینده‌ روانشناسی‌ در کشور ما روشن‌ و امیدبخش‌ است‌ و فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ باید آینده‌ خود را در فردا ببینند. چون‌ کشور ما یکی‌ از کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ است‌ و بدون‌ بهره‌گیری‌ از شاخه‌های‌ مختلف‌ روانشناسی‌ نمی‌تواند توسعه‌ همه‌جانبه‌ داشته‌ باشد. از سوی‌ دیگر کشور ما، کشور جوانی‌ است‌ و امروزه‌ یکی‌ از دغدغه‌های‌ خانواده‌ها، حفظ‌ بهداشت‌ روانی‌ و بالا بردن‌ سطح‌ دانش‌ فرزندانشان‌ می‌باشد که‌ این‌ دو مهم‌ نیز به‌ یاری‌ شاخه‌های‌ مختلف‌ روانشناسی‌ از جمله‌ روانشناسی‌ رشد و روانشناسی‌ تربیتی‌ امکان‌پذیر است‌. البته‌ در حال‌ حاضر فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ بیشتر‌ جذب‌ آموزش‌ و پرورش‌ می‌شوند یا در شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌ عنوان‌ کارشناس‌ روانشناسی‌ فعالیت‌ می‌کنند و عده‌ای‌ نیز به‌ عنوان‌ دستیار متخصص‌ روانشناسی‌ بالینی‌ یا روانپزشک‌ مشغول‌ به‌ کار هستند.


میزان درآمد یک روانشناس

حداقل درآمد : درحدود 2 میلیون تومان

حداکثر درآمد : 8 تا 10 میلیون تومان

روانشناسی علمی است که درآمد مکفی دارد و شغل­های متنوع در جاهای متنوع را در بر می­گیرد که بنابر گفته افراد مشغول در این رشته می­توانید با کمی درایت به شخصی موفق تبدیل شوید.

درآمد روانشناسان بسته به محل فعالیت آنها بسیار متغیر است. روانشناسی که در منطقه­ای پر درآمد برای سال­های مدید کار کرده است آن اندازه بیمار دارد که این مقدار درآمد را کسب کند. روانشناسان همچنین می­توانند به آسانی در دنیای مارکتینگ(بازاریابی) برای خود شغلی دست و پا کنند.

میزان درآمد هر فرد با هر کسب و پیشه­ای بستگی به مهارت، توانایی­های فردی و توانمندی تخصصی و ... افراد دارد. روانشناسی رشته ­ای کاملاً کاربردی است که در میان تعداد فراوان متقاضیان ادامه تحصیل در این رشته، افراد پر درآمد با موقعیت­های چشمگیر بسیار زیادند.


میزان درآمد متوسط سالانۀ روانشناس در برخی از کشورهای جهان

آمریکا : 68200 دلار(حدودأ 265 میلیون)

استرالیا : 60000 دلار (حدودأ 230 میلیون)

انگلستان : متوسط درآمد روانشناسان متخصص در بخش دولتی، بین 39000 تا 52000 دلار (حدودأ 150 تا 200 میلیون) – افراد با تجربه تا 61000 دلار (حدودأ 240 میلیون) – افراد ارشد و مشاور 122000 دلار (حدودأ 470 میلیون)


وضعیت تحصیل در مقاطع بالاتر برای رشتۀ روانشناسی

گرایش های کارشناسی ارشد

روانشناسی عمومی

روانشناسی بالینی

سنجش و اندازه گیری(روان سنجی)

روانشناسی صنعتی و سازمانی

روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

گرایش های دکتری

روانشناسی عمومی

روانشناسی بالینی

روانشناسی سلامت

علوم اعصاب شناختی



این هم چند نفر از روانشناسانِ معروف


 

به این جزوه آموزشی امتیاز دهید:
لطفا برای امتیاز دادن به این مطلب وارد شوید.
تعداد افراد امتیاز دهنده: 1 | امتیاز: 5 از 5