امتحان، همراه با چاشنی اضطراب!


هركس نگران است مبادا در نظر دیگران، بی خرد، ناتوان و سراسیمه جلوه كند و به همین جهت دچار اضطراب می‌شود.

درجات كمی از اضطراب برای پیشبرد زندگی طبیعی است ولی مقدار زیاد آن مانع پیشرفت بوده و حتی توانایی انجام كار را از فرد مضطرب می گیرد.

درواقع اضطراب، نوعی احساس فریب انگیز است، كه به شما القا می كند از پس هركاری كه قرار است انجام دهید بر نمی آیید. پس در شرایط اضطراب، دست از تلاش و كوشش برندارید و به مطالعه ی درس امتحانی مشغول شوید.

پس سعی کنید به خودتان القای منفی نکنید؛ مانند : «من قبول نخواهم شد.»

 

 اضطراب امتحان

آركین و همكاران وی (1995) اضطراب امتحان را ناشی از احساس درماندگی دانسته ، و آن را با كاهش عملكرد مرتبط می دانند. وقتی كه فرد درخصوصِ كاراییِ ذهنیِ خود در موقعیت امتحان دچار نگرانی گردد به نحوی كه موجب كاهش عملكرد واقعی شود می توان گفت كه او دچار اضطراب امتحان است.

انواع اضطراب تحصیلی

اضطراب تسهیل كننده یا تسریع كننده

میزان متوسط اضطراب و فشار موجب تسهیل كاركرد فرد می شود.

اضطراب ناتوان كننده

‌اگر اضطراب از حد معینی فراتر رود باعث پریشانی، عدم تمركز، احساس درماندگی ،‌ اختلال ذهنی ،‌شناختی و رفتاری جسمی می گردد.

 
عملكرد ضعیف افراد مضطرب تنها به نقایص شناختی مربوط نمی شود. دراین افراد اضطراب می تواند مربوط به شایستگی و صلاحیت انجام امتحان، نقص در روش های مطالعه و كمبود مهارت های امتحان باشد.

 زمان شكل گیری اضطراب امتحان

اضطراب امتحان در سنین 12ـ10 سالگی شكل می گیرد . در 25% از دانش آموزان اضطراب امتحان آسیب زا بوده و با افزایش سن میزان آن افزایش می یابد. همچنین به دلیل مسایل فرهنگی و نقش های جنسیتی دختران مضطرب تر از پسران هستند، ‌زیرا اضطراب توسط دختران و زنان پذیرفته شده است.


گسترش و ثبات اضطراب امتحان

‌اضطراب حالتی است كه در تعامل والدین با دانش آموز، گسترش یافته و ثبات می یابد. والدینِ بچه‌هایِ دارای اضطرابِ امتحان، علاوه بر این كه نیاز به محبت و امنیت آنها را نادیده می گیرند، ‌دركمک كردن به آنها نیز كارا نیستند.

 

اولیاء فرزندان خود را بدون توجه به علایق و استعدادهای آنها برای كسب موفقیت مورد نظر خود تحت فشار قرار می دهند. در برخی موارد والدین آرزوهای تحقق نیافتۀ خود را به فرزندانشان القا می كنند.

 

 


نشانه‌ها و علایم اضطراب امتحان

ناراحتی های گوارشی ،‌آشفتگی معده ،‌سرگیجه، بی اشتهایی، حالت تهوع ،تپش قلب، بی خوابی،  تنگی و كوتاهی نفس، لرزش در صدا، ضعف، عرق كردن، لكنت زبان، ‌خشكی دهان

عدم تمركز ، ضعف خود پنداره ، آشفتگی ذهن ، ارزیابی غلط از توانایی های خود، افت تحصیلی ، بیزاری از مدرسه ، خطاهای ادراكی، حواس پرتی، هیجانات افراطی، كاهش سیستم ایمنی بدن.


علایم اضطراب پس از امتحان

بی تفاوتی ساختگی و ظاهری

احساس گناه ( چرا بیشتر مطالعه نكردم )

خشم ( معلم نمی خواست من نمرۀ قبولی بیاورم )

سرزنش (اگر كتاب درسی آنقدر خسته كننده نبود! )

افسردگی ( دلیلی نمی بینم كه بعد از امتحان در مدرسه بمانم)


نقش خانواده در كاهش اضطراب امتحان

جوِ عاطفی دور از تنش و مشاجره

محدود نمودن میهمانی و رفت و آمدهای مكرر

توجه به خواب، استراحت و تفریح دانش آموزان

كاهش یا حذف وظایف محولۀ خانگی به دانش آموزان

حمایت عاطفی و اطمینان بخشی در دوران امتحانات به دانش آموزان

تكرار جملاتی مانند : «شروع هركاری درابتدا آنطور كه باید خوشایند نیست، وقتی كه پیشرفت كردم انگیزه ی بیشتری پیدا خواهم نمود. »‌ به منظور كاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس.


توصیه‌های ویژه آغاز امتحانات دانش‌آموزان (روش‌های صحیح مطالعه)

بارها شنیده ایم كه دانش آموزان می گویند : «دیگر حال و حوصله خواندن این كتاب راندارم »‌و یا « 10 بار خوانده ام و تكرار كرده ام ولی باز یاد نگرفتم» در این مورد مشكل چیست؟

مطمئناً اگر چنین باشد، مطالعه كاری سخت و طاقت فرسا است . اما چنین نیست. واقعیت این است كه این گروه از دانش آموزان، روش صحیح مطالعه را نمی دانند و متأسفانه در مدرسه نیز چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند.

یادگیری و مطالعه ، رابطۀ تنگاتنگ و مستقیم بایكدیگر دارند، و تا جایی می توان این دو را لازم و ملزوم یكدیگر دانست.

برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه‌ای فعال و پویا داشت . برای داشتن مطالعه ای فعال و پویا نوشتن نكات مهم در حین خواندن ضروری است.


مزایای شیوه‌ی صحیح مطالعه

كاهش زمان مطالعه

افزایش میزان یادگیری 

طولانی تر نمودن مدت نگهداری مطالب درحافظه

بخاطر سپاری آسان اطلاعات


پنج تکنیک در مطالعه

خط كشیدن زیر نكات مهم : روش صحیح خط كشیدن زیر نكات مهم : ابتدا مطالب خوانده شود و پس از دریافت مفهوم زیر نكات مهم خط كشیده شود.

حاشیه نویسی: جهت یادگیری مطالبی كه از اهمیت چندانی برخوردار نیستند مورد استفاده قرار می گیرد.

خلاصه نویسی

كلیدبرداری: كلمۀ كلیدی، كوتاهترین، راحت ترین، بهترین و پرمعنی ترین كلمه ای است كه با دیدن آن ، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود.

خلاقیت و طرح شبكۀ ذهنی(که این تخصص ماست!!)

این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصاً فرگیری مطالب درسی است . دراین روش مطالب خوانده شده ، بعد از درك حقیقی مطالب مهم به زبان خود فرد یادداشت می گردد و درنهایت كلمات كلیدی برروی شبكه ی مغز نوشته می شود.

خلاصه اینكه ساماندهی نوشته ها به بهترین شكل و مشخص نمودن نكات اصلی و فرعی به منظور دستیابی به مطالب مهم به جای دوباره خوانی.

 این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حد بسیار زیادی افزایش داده و درس خواندن را آسان نموده و بازده مطالعه را افزایش می دهد.

نمونۀ زیر بهترین و راحت ترین روش برای یادگیری است(روش نقشۀ ذهنی!)

نقشۀ ذهنیِ یکی از آیات درس دین و زندگی

مؤسسۀ آکادمی کنکور، اولین وتنها ارائه دهندۀ نقشه ذهنی در سیستم آموزش کشور(بدون اغراق!)

فیلم ها و جزوات مؤسسۀ آکادمی کنکور با این شیوۀ بسیار جذاب و جدید تدریس می شود.


به این جزوه آموزشی امتیاز دهید:
لطفا برای امتیاز دادن به این مطلب وارد شوید.
تعداد افراد امتیاز دهنده: 1 | امتیاز: 5 از 5