چطور در ۳۰ دقیقه عادت کنیم دروسی که دوسنداریم را بخوانیم؟

آکادمی کنکور- عادت کردن به درس خواندن

نه اشتباه نکنید! اگر فکر می‌کنید آکادمی کنکور هم به سراغ راهکارهای کوتاه مدت رفته و معتقد است که عادتی را می‌توان در ۳۰دقیقه تغییر داد یا موفقیت را می‌توان یک شبه کسب کرد یا در یک هفته می‌توان تحولی بزرگ آفرید اشتباه می‌کنید. آکادمی کنکورهنوز هم اصرار دارد که تغییری که به سرعت به وقوع بپیوندد به احتمال زیاد، به سرعت هم به وضعیت قدیمی خود باز خواهد گشت. تلاش زیاد برای کوتاه مدت می‌تواند مثل حرکت یکموشک با سرعت زیاد انجام شود اما احتما سقوط مثل یک موشک که سوخت آن تمام شده نیز دور از انتظار نیست.

 ما نمی‌خواهیم با خواندن این یک صفحه دروسی که از آن‌ها متنفرید را با شور اشتیاق تمام باز کرده و روزی چند ساعت به مطالعه آن بپردازید. بلکه می‌خواهیم  عادت به خواندن دروسی که همیشه از آن ها فرار می‌کنید را حداقل به مدت پانزده دقیقه در روز رعایت کنیم تا کم کم این نظم عادتی در زندگی ۱ ساله کنکوریه شما شود! استعاره‌ای هست که الیور برکمن در گاردین به آن اشاره کرد و خیلی از مربیان حوزه مهارتهای فردی هم به آن اشاره می‌کنند: «نظم داشتن هم مانند خیلی از مهارت‌های دیگر، مانند یک ماهیچه در بدن ماست. فشار زیاد و ناگهانی آن را خسته می‌کند. باید با تمرین‌های کوچک و سبک و تدریجی، آن را برای تحمل بارهای بزرگتر و سنگین‌تر پرورش دهیم».

آکادمی کنکور - عادت کردنآکادمی کنکور - عادت تدریجی به نظم

 

مرحله اول- درسی که یاد آن  برای شما همیشه باعث دلپیچه و دوری از آن می‌شود را تعیین کنید . از این به بعد می‌خواهیم در روز حداقل ۳۰ دقیقه به مطالعه آن اختصاص دهید. ترجیحاً تلاش کنید که این درس ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

آکادمی کنکور برنامه کلاسی و درسی شما اجازه بدهد که بتوانید هر روز آن را انجام دهید.


 انجام آن به خودی خود برای شما خیلی خوشایند نباشد یعنی اگر شما رو ول کنند همیشه ازآن فرار کنید. مثلا درس ریاضی یا فیزیک برای خیلی از دانش آموزان تجربی یکی از این موارد است.


 اگر بعد از مدتی احساس کنید که توانسته‌اید آن درس را به صورت منظم انجام دهید، احساس خوبی به شما دست می‌دهد و آن را نوعی پیشرفت – هر چند کوچک – در انجام منظم برنامه شخصی خودتان، می‌دانید.


 مرحله دوم- یک برگه برای ثبت گزارش آن درس اختصاص دهید و در جای مشخصی قرار دهید. این برگه می‌تواند در کیف شما، روی دیوار اتاق شما یا هر جای دیگر قرار بگیرد. اما مهم است که جای ثابت و مشخصی داشته باشد. خیلی حس خوبی نخواهد بود که پانزده دقیقه کتاب بخوانید و سی دقیقه به دنبال برگه گزارش باشید تا نتیجه را ثبت کنید.

آکادمی کنکور- مشاوره کنکور

روی برگه چیز زیادی ننویسید. فقط کافی است تاریخ بزنید و علامتی بگذارید که بدانید آن روز، فعالیت مورد نظر خودتان را انجام داده‌اید.


مرحله سوم- این فعالیت جدید(خواندن درسی ریاضی، درس فیزیک یا ...) را به یکی از عادت‌های فعلی خود مرتبط کنید. جایگزین نکنید!). اگر هر شب قبل از خواب اینستاگرام خود را چک می‌کنید، شاید ۳۰ دقیقه مطالعه درس مورد نظرتان قبل از گشت و گذارها در تلگرام و اینستاگرام ایده‌ی خوبی باشد. به این شکل تمام مدتی که درس سنگین غیر جذاب خود را می خوانید میدانید که بعد از آن، فعالیت لذت بخش گشت و گذار در فضای مجازی را خواهید داشت. اگر صبح‌ها همیشه یک فنجان چای یا قهوه می‌خورید شاید پانزده دقیقه مرور کلمات انگلیسی یا مررو نکات و فرمول‌های فیزیک و ریاضی بعد از نوشیدنی صبحگاهی، ایده خوبی باشد.

سعی کنید از میان عادت‌های قدیمی خود، ترجیحاً عادتی را انتخاب کنید که برای شما لذت بخش است. طوری که انجام آن کار، برای شما یک پاداش ذهنی محسوب شود. مثلاً اگر صبح‌ها به یکی از دوستان خود پیامک صبح بخیر می‌زنید و این کار را نه از روی اجبار بلکه از روی عشق انجام می‌دهید، شاید پانزده دقیقه انجام سوالات و تست‌های آکادمی کنکور و سپس ارسال پیامک عاشقانه، تصمیم خوبی باشد!



مرحله چهارم- یک دوره‌ی چهل روزه به تصمیم خود وفادار بمانیدالان احتمالاً تعجب می‌کنید که چرا از عدد چهل استفاده کردیم. چون معمولاً اکثر برنامه های توسعه و پیشرفت شخصی، یک بازه زمانی یک ماهه را مورد توجه قرار می‌دهند. آن ده روز دیگر، «روزهای تعطیل» شما محسوب می‌شود! شما فعلاً – به دلیل تازه کار بودن در مسیر نظم و عادت کردن برای خواندن دروس دشوار – می‌توانید ده روز از چهل روز را مرخصی بگیرید. اما بر خلاف مدارس، لازم نیست از قبل اجازه بگیرید. بلکه وقتی شب شد و خواستید بخوابید و دیدید که آن روز فعالیت مورد نظر را انجام نداده‌اید، می‌توانید آن را به عنوان روز تعطیل ثبت کنید.

آکادمی کنکور-مغرور شدن در مطالعه

 

با این همه سهل گرفتن آکادمی کنکور بر شما، اگر چهل روز بگذرد و شما سی روز،‌ به فعالیت خود عمل نکرده باشید، واقعاً بعید است بتوانید انتظار بهبود جدی در عادت به خواندن دروس غیر جذابتان (نچسبتان) داشته باشید. تعطیلی‌ها را حرام نکنید. آنها را برای روزهای آخر ذخیره کنید. بی دلیل از روی تنبلی، خود را تعطیل نکنید. همیشه فرض کنید که فردا اتفاقی خواهد افتاد که مجبور خواهید شد از مدرسه برای تعطیلی خودتان اجازه بگیرید.


yes

 نکته آخر – مغرور نشویدمعمولاً در این برنامه‌ی چهل روزه،‌ یک اتفاق عجیب می‌افتد. چند روز می‌گذرد و می‌بینید که چقدر جالب! من که یک مدت برای خواندن یک صفحه ریاضی کابوس داشتم و دنبال هر بهانه ای بودم تا از این درس فرار کنم الان خواندن ریاضی به مدت ۴۰ دقیقه را منظم انجام می‌دهم و دیگه اون احساس غریبگی و تنفر را نسبت به این درس ندارم. خوب است از همین روش برای یادگیری تاریخ ادبیات هم استفاده کنم. تازه می‌توانم واکنش‌های شیمی هم به این روش بنویسمو یادبگیرم. حتی بد نیست که مطالعه  هر روز قواعد عربی هم در برنامه ام بگنجانم. در مقابل این وسوسه مقاومت کنید. عادت رفتاری به سادگی تغییر نمی‌کند. ذهن نباید متوجه شود که اتفاق خیلی مهمی افتاده. فشار بیشتر به ماهیچه‌ی نظم شخصی آن را زود خسته و فرسوده می‌کند.

بگذارید ذهنتان به این باور برسد که می‌تواند به خودش متعهد شود. می‌تواند یک فعالیت نه چندان خوشایند(مثلا خواندن ریاضی) را انجام دهد و حتی اگر آن فعالیت را دوست ندارد از نظمی که در اجرای آن فعالیت دارد لذت ببرد و احساس غرور کند. فرصت برای توسعه‌ی نظم شخصی در زندگی کم نیست.


تمرین:

ما اصرار نداریم که شما را گرفتار این تمرین کنیم. اما اگر حوصله داشته باشید، انجام آن می‌تواند به بقیه‌ی دوستان آکادمی کنکور یتان یک ایده جدید بدهد.

اگر دوست داشتید  برای ما بنویسید که آن ۳۰ دقیقه برای چه درسی انتخاب شده، آن را به کدام عادت قدیمی ربط داده‌اید و همینطور در پایین برگه گزارشتان، تاریخ چهل روز بعد – از زمانی که این تمرین را می‌خوانید – را ثبت کنید و بیایید برای ما بنویسید که موفق شده‌اید یا خیر.

 

مشاور تخصصی رشته تجربی : علیرضا سیاحی

شماره تماس جهت گرفتن مشاوره : ۰۹۳۵۹۳۰۹۰۶۶

ایمیل: touristreza@gmail.com

تلگرام : alirezasayyahi@

به این جزوه آموزشی امتیاز دهید:
لطفا برای امتیاز دادن به این مطلب وارد شوید.
تعداد افراد امتیاز دهنده: 3 | امتیاز: 3.67 از 5