«گسترۀ رسالت پیامبر(ص)»


مقدمه

آیات

متن درس

اندیشه و تحقیق

 

ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ(ص) ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﭘﻴﺎﻡﺭﺳﺎﻥ ﺍﻟﻬﯽ، ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ﺑﻴﺴﺖ ﻭ ﺳﻪ ﺳﺎﻝ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺍی ﺭﺳﺘﮕﺎﺭی ﺁﻧﺎﻥ ﻭ ﻧﺠﺎﺗﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﮔﻤﺮﺍﻫﯽ ﺗﻼﺵ ﻭ ﻣﺠﺎﻫﺪﻩ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭ ﺻﺒﺮی ﺑﯽﻣﺎﻧﻨﺪ، ﻭﻇﻴﻔﮥ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺭﺳﺎﻧﺪ.

ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﺭﺱ، ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻳﻢ ﻛﻪ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮﻡ(ص) ﺗﺎ ﻛﺠﺎﺳﺖ؟

ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﺴﺌﻮﻝ ﭼﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﯽ ﺍﺳﺖ؟

سورۀ آل‌عمران – آیۀ 164

پیام اصلی

لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المؤمِنین : همانا خداوند بر مؤمنان منّت گذاشت

اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولاً مِن اَنفُسِهِم : که در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیخت

یَتلو عَلَیهِم ءایاتِهی : تا آیات او را بر آنها تلاوت کند

وَ یُزَکّیهِم : و ایشان را پاک کرده

وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة : و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد

وَ اِن کانوا مِن قَبلُ : هر چند که پیش از آن

لَفی ضَلالٍ مُبین : در گمراهی آشکار بودند

در این آیه به دو قلمرو از قلمروهای رسالت پیامبر اشاره شده :

1 . دریافت و ابلاغ وحی(یَتلو عَلَیهِم ءایاتِهی)

2 . مرجعیت دینی(یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة)

یکی از وظایف پیامبر اکرم(ص) خواندن آیات قرآن برای مردم است.(یَتلو عَلَیهِم ءایاتِهی)(پیامِ شمارۀ 1)

وظیفۀ دیگر پیامبر اکرم(ص)، تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت می‌باشد.(یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة)(پیامِ شمارۀ 2)

 گرچه بعثت پیامبر برای همۀ مردم است، ولی تنها مؤمنان شکرگزار این نعمت هستند و از نور هدایت بهره می‌برند.(لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المؤمِنین)

تلاوت آیات قرآن، وسیلۀ تزکیه و تعلیم است.(یَتلو... یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ)

تزکیه بر تعلیم مقدّم است.(یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ)

 
 

سورۀ آل‌عمران – آیۀ 32

پیام اصلی

قُل اَطیعُوا اللهَ وَالرَّسول : بگو : خدا و رسول را اطاعت کنید

فَاِن تَوَلَّوا : پس اگر سرپیچی کردند

فَاِنَّ الله لا یُحِبُّ الکافِرین : (بدانید که) همانا خداوند کافران را دوست نمی‌دارد.

ولایت ظاهری(ضرورت پذیرش ولایت الهی و نفی طاغوت، از دلایل تشکیل حکومت اسلامی)

هر انسانی وظیفه دارد از خدا و رسول او اطاعت کند.(اَطیعُوا اللهَ وَالرَّسول)(پیامِ شمارۀ 3)

محبوب شدن یا منفور شدن در نزد پروردگار، به دست خود انسان است.(فَاِن تَوَلَّوا فَاِنَّ الله لا یُحِبُّ الکافِرین)

 
 

سورۀ بقره – آیۀ 257

پیام اصلی

اللهُ وَلِیُّ الَّذینَ ءامَنوا : خداوند دوست و سرپرست مؤمنان است

یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَی النّور : آنها را از تاریکی‌ها(ی گوناگون) بیرون و به سوی نور می‌برد.

وَالَّذینَ کَفَروا اَولِیاؤُهُمُ الطّاغوت : لکن سرپرست کفّار، طاغوت‌ها هستند

یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ اِلَی الظُّلُمات : که آنان را از نور به تاریکی‌ها سوق می‌دهند

اُولئِکَ اَصحابُ النّار : آنها اهل آتشند

هُم فیها خالِدون : و همانا همواره در آن خواهند بود.

ولایت ظاهری(ضرورت پذیرش ولایت الهی و نفی طاغوت، از دلایل تشکیل حکومت اسلامی)

آن کس می‌تواند از تاریکی به نور درآید که ولایت الهی را بپذیرد.(یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَی النّور)(پیامِ شمارۀ 4)

اگر کسی ولایت و سرپرستیِ خداوند را نپذیرد و به ولایت طاغوت درآید، نتیجه‌اش گرفتار شدن در آتش جهنم خواهد بود.(الطّاغوت...اُولئِکَ اَصحابُ النّار)(پیامِ شمارۀ 5)

مؤمنان، یک سرپرست دارند که خداست و کافران سرپرستان متعدد دارند که طاغوت‌ها می‌باشند. و پذیرش یک سرپرست آسان‌تر است.(دربارۀ مؤمنان می‌فرماید:«اللهُ وَلِیُّ»، اما دربارۀ کفار می‌فرماید:«اَولِیاؤُهُمُ الطّاغوت»)

هرکس تحت ولایت خداوند قرار نگیرد، خواه ناخواه طاغوت‌ها بر او ولایت می‌یابند.(اللهُ وَلِیُّ...اَولِیاؤُهُمُ الطّاغوت)

هر ولایتی غیر از ولایت الهی، ولایت طاغوتی است.(اللهُ وَلِیُّ...اَولِیاؤُهُمُ الطّاغوت)

 
 

سورۀ نساء – آیۀ 141

پیام اصلی

وَ لَن یَجعَلَ اللهُ لِلکافِرین : و خداوند هرگز برای کافران

عَلَی المُؤمِنینَ سَبیلًا : به زیان مؤمنان راهی قرار نداده است.

حفظ استقلال جامعۀ اسلامی در برابر کفار، از دلایل تشکیل حکومت اسلامی

مسلمانان نباید سلطۀ بیگانگان را بپذیرند.(یَجعَلَ...سَبیلًا)(پیامِ شمارۀ 6)

مؤمنان، حقِ پذیرفتنِ سلطۀ کافران را ندارند و سلطه‌پذیری نشانۀ نداشتنِ ایمان واقعی است.(لَن یَجعَلَ اللهُ لِلکافِرین...)

باید کاری کرد که کفار از سلطۀ بر مؤمنان برای همیشه مأیوس باشند.(لَن یَجعَلَ اللهُ لِلکافِرین...)

 
 

سورۀ نساء – آیۀ 60

پیام اصلی

اَلَم تَرَ اِلَی الَّذین : آیا ننگریستی به کسانی که

یَزعُمونَ اَنَّهُم ءامَنوا : گمان می‌کنند ایمان آورده‌اند

بِما اُنزِلَ اِلَیک : به آنچه بر تو نازل شده

وَ ما اُنزِلَ مِن قَبلِک : و به آنچه پیش از تو نازل شده

یُریدونَ اَن یَتَحاکَموا اِلَی الطّاغوت : می‌خواهند داوری نزد طاغوت برند

وَ قَد اُمِروا اَن یَکفُروا بِهی : در حالی که باید به او کافر شوند؟

وَ یُریدُ الشَیطانُ اَن یُضِلَّهُم : و شیطان می‌خواهد که گمراهشان کند

ضَلالاً بَعیدًا : گمراهی سخت.

ولایت ظاهری(ضرورت پذیرش ولایت الهی و نفی طاغوت، از دلایل تشکیل حکومت اسلامی)

مسلمانان نباید برای داوری نزد طاغوت بروند.(یُریدونَ اَن یَتَحاکَموا اِلَی الطّاغوت وَ قَد اُمِروا اَن یَکفُروا بِهی)(پیامِ شمارۀ 7)

ایمانِ بدونِ تبّری از طاغوت، ایمان نیست، خیالِ ایمان است.(یَزعُمونَ اَنَّهُم ءامَنوا...یَتَحاکَموا اِلَی الطّاغوت)

سازش با طاغوت، حرام است.(اُمِروا اَن یَکفُروا بِهی)

موفّقیت شیطان، در سایۀ اطاعت مردم از طاغوت‌هاست.(یَتَحاکَموا اِلَی الطّاغوت...یُریدُ الشَیطانُ اَن یُضِلَّهُم)

 
 

سورۀ حدید – آیۀ 25

پیام اصلی

لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّنات : همانا پیامبرانمان را با معجزات و دلایل آشکار فرستادیم

وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزان : و همراه آنان کتاب(آسمانی) و وسیلۀ سنجش فرو فرستادیم

لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط : تا مردم به دادگری برخیزند

ضرورت اجراى احکام اسلامى، از دلایل تشکیل حکومت اسلامی

مسلمانان وظیفه دارند جامعه‌ای براساس عدل الهی بنا کنند.(لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط)(پیامِ شمارۀ 8)

فلسفۀ نبوّت، ایجاد عدالت است.(اَرسَلنا رُسُلَنا...لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط)

بعد از اتمام حجّت از طرف خداوند، مسئولیت با مردم است که برای عمل و اجرا بپاخیزند.(اَرسَلنا...اَنزَلنا...لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط)

مردم باید حکمت و تشکیلات داشته باشند تا بتوانند برای «قسط» بپاخیزند و جلوی طغیانگران را بگیرند.(لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط)

 
 

قلمرو رسالت

ﺗﻌﻠﻴﻤﺎت ﻗﺮآن ﮐﺮﻳﻢ و روش زﻧﺪﮔﻰ رﺳﻮل ﺧﺪا(ص) ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪٔ ﻫﺪاﻳﺖ اﻟﻬﻰ و رﺳﺎﻟﺖ اﻳﺸﺎن ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻪ ﻗﻠﻤﺮو ﻣﻰﺷﺪ.

 دریافت و ابلاغ وحی

رﺳﻮل ﺧﺪا(ص) آﻳﺎت ﻗﺮآن ﮐﺮﻳﻢ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﺎﻣﻞ از ﻓﺮﺷﺘﻪٔ وﺣﻰ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻰﮐﺮد و ﺑﺪون ﮐﻢ و ﮐﺎﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﺮدم ﻣﻰرﺳﺎﻧﺪ.

ﺑﺮاى ﺣﻔﻆ ﭘﻴﺎم اﻟﻬﻰ و اﻣﮑﺎن دﺳﺘﺮﺳﻰ ﻣﺮدم ﺑﻪ آن، ﻋﺪه‌اى از ﻳﺎران آن ﺣﻀﺮت آﻳﺎت ﻗﺮآن را ﻣﻰﻧﻮﺷﺘﻨﺪ(ﮐﺎﺗﺒﺎن وﺣﻰ). ﻋﺪهٔ زﻳﺎدى ﻫﻢ ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ آﻳﺎت و ﺳﻮرهﻫﺎ را در ﺳﻴﻨﻪٔ ﺧﻮد ﺣﻔﻆ ﻣﻰﮐﺮدﻧﺪ(ﺣﺎﻓﻈﺎن وﺣﻰ).

اوﻟﻴﻦ و ﺑﺮﺗﺮﻳﻦ ﮐﺎﺗﺐ و ﺣﺎﻓﻆ ﻗﺮآن، ﺣﻀﺮت ﻋﻠﻰ(ع) ﺑﻮد.

* یَتلو عَلَیهِم ءایاتِهی

 

* فَلِذلِکَ فَادعُ

ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ اﮐﺮم(ص) اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﺎﻣﻞ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم رﺳﺎﻧﺪ و ﻗﺮآن ﮐﺮﻳﻢ را ﻣﺮﺗﺐ و ﺗﻨﻈﻴﻢ ﮐﺮد و در اﺧﺘﻴﺎر آﻳﻨﺪﮔﺎن ﻗﺮار داد.

اﮐﻨﻮن ﮐﻪ ﻗﺮنﻫﺎ از زﻣﺎن ﻧﺰول ﻗﺮآن ﻣﻰﮔﺬرد، اﻳﻦ ﮐﺘﺎب آﺳﻤﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﻫﻤﺎن ﺻﻮرﺗﻰ ﮐﻪ رﺳﻮل ﺧﺪا(ص) آﻳﺎت و ﺳﻮرهﻫﺎى آن را ﺗﻨﻈﻴﻢ ﮐﺮده ﺑﻮد، در ﻣﻴﺎن ﻣﺮدم وﺟﻮد دارد و ﻣﺸﺘﺎﻗﺎن ﻫﺪاﻳﺖ ﺑﻪ آﺳﺎﻧﻰ ﻣﻰﺗﻮاﻧﻨﺪ از آن ﺑﻬﺮه ﺑﺒﺮﻧﺪ و راه رﺳﺘﮕﺎرى را در ﮐﻼم ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﻴﺎﺑﻨﺪ.

 ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺗﻌﺎﻟﻴﻢ وﺣﯽ (ﻣﺮﺟﻌﻴﺖ دﻳﻨﯽ)                             

ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ اﮐﺮم(ص)، ﻓﻘﻂ رﺳﺎﻧﻨﺪهٔ وﺣﻰ ﻧﺒﻮد ﺑﻠﮑﻪ وﻇﻴﻔﻪٔ ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻗﺮآن ﮐﺮﻳﻢ را ﻧﻴﺰ ﺑﺮﻋﻬﺪه داﺷﺖ ﺗﺎ ﻣﺮدم ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻌﺎرف ﺑﻠﻨﺪ اﻳﻦ ﮐﺘﺎب آﺳﻤﺎﻧﻰ دﺳﺖ ﻳﺎﺑﻨﺪ و ﺟﺰﺋﻴﺎت اﺣﮑﺎم و ﻗﻮاﻧﻴﻦ را ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ و ﺷﻴﻮهٔ ﻋﻤﻞ ﮐﺮدن ﺑﻪ آن را ﺑﻴﺎﻣﻮزﻧﺪ.

* یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة

از اﻳﻦ رو، ﮔﻔﺘﺎر و رﻓﺘﺎر ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ(ص) اوّﻟﻴﻦ و ﻣﻌﺘﺒﺮﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺟﻊ ﻋﻠﻤﻰ ﺑﺮاى ﻓﻬﻢ ﻋﻤﻴﻖ آﻳﺎت اﻟﻬﻰ اﺳﺖ و ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺑﺎ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ آن، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎى واﻗﻌﻰِ ﺑﺴﻴﺎرى از ﻣﻌﺎرف اﻳﻦ ﮐﺘﺎب ﭘﻰ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ و ﺷﻴﻮهٔ اﻧﺠﺎم دﺳﺘﻮرات ﻗﺮآن را ﻣﯽآﻣﻮزﻧﺪ.

ﻣﺎ ﻫﻢ اﮐﻨﻮن، ﻧﻤﺎز، روزه، ﺣﺞ و ﺑﺴﻴﺎرى دﻳﮕﺮ از وﻇﺎﻳﻒ ﺧﻮد را ﮐﻪ ﮐﻠﻴّﺎت آن ﻫﺎ در ﻗﺮآن ﮐﺮﻳﻢ آﻣﺪه، ﻣﻄﺎﺑﻖ ﮔﻔﺘﺎر و رﻓﺘﺎر رﺳﻮل ﺧﺪا(ص) اﻧﺠﺎم ﻣﻰدﻫﻴﻢ.

ﺑﻪ راﺳﺘﻰ ﮐﻪ اﻳﺸﺎن اوﻟﻴﻦ و ﺑﺰرگ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﻌﻠﻢ ﻗﺮآن ﺑﻮده اﺳﺖ.(نِگـارِ مـن کـه بـه مکتـب نرفـت و خـط ننـوشـت / بـه غَـمزه مسـألـه آمـوزِ صـد مـدرس شـد)

 اﺟﺮای ﻗﻮاﻧﻴﻦ اﻟﻬﯽ از ﻃﺮﻳﻖ وﻻﻳﺖ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ (وﻻﻳﺖ ﻇﺎﻫﺮى)

دﻳﮕﺮ ﻗﻠﻤﺮو رﺳﺎﻟﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮاﮐﺮم(ص) وﻻﻳﺖ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ.

وﻻﻳﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ و رﻫﺒﺮی ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

اﻳﺸﺎن، ﺑﻪ ﻣﺤﺾ اﻳﻦ ﮐﻪ ﻣﺮدم ﻣﺪﻳﻨﻪ اﺳﻼم را ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻫﺠﺮت ﮐﺮد و ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻣﺮدمِ ﺷﻬﺮِ مدینه (ﻳﻌﻨﯽ اﻧﺼﺎر) و ﻣﻬﺎﺟﺮاﻧﻰ ﮐﻪ از ﻣﮑﻪ آﻣﺪه ﺑﻮدﻧﺪ، ﺣﮑﻮﻣﺘﻰ را ﮐﻪ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎى ﻗﻮاﻧﻴﻦ اﺳﻼم اداره ﻣﻰﺷﺪ،ﭘﻰ رﻳﺰى ﻧﻤﻮد.

اﻳﺸﺎن ﻣﺴﺠﺪ ﻣﺪﻳﻨﻪ را ﮐﻪ در ﻫﻤﺎن روزﻫﺎى اول ورود ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ، ﻣﺤﻞ ﺣﮑﻮﻣﺖ و رﻫﺒﺮى ﺧﻮد ﻗﺮار داد و ﺑﻪ ﺗﺪرﻳﺞ و ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪٔ ﮐﺸﻮر اﺳﻼﻣﻰ، اﺣﮑﺎم ﺧﺪاوﻧﺪ را در ﻫﻤﻪٔ اﺑﻌﺎد ﺳﻴﺎﺳﻰ،اﻗﺘﺼﺎدى، ﻗﻀﺎﻳﻰ، ﻧﻈﺎﻣﻰ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ، ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﺮدم ﺑﻪ اﺟﺮا درآورد و ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮش ﻋﺪاﻟﺖ ﭘﺮداﺧﺖ.

* قُل اَطیعُوا اللهَ وَالرَّسول فَاِن تَوَلَّوا فَاِنَّ الله لا یُحِبُّ الکافِرین

رواﻳﺎت ﻣﺘﻌﺪدى از ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻢ اﻟﺴﻼم ﻧﻘﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ اﺳﻼم را ﺑﺮ «ﭘﻨﺞ ﭘﺎﻳﻪ» اﺳﺘﻮار داﻧﺴﺘﻪ و از ﻣﻴﺎن آنﻫﺎ «وﻻﻳﺖ» را ﻣﻬﻢ  ﺗﺮﻳﻦ ﭘﺎﻳﻪ ﺷﻤﺮده‌اﻧﺪ.

از ﺟﻤﻠﻪٔ آن ﻫﺎ اﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ از اﻣﺎم باقر(ع) اﺳﺖ:

بُنِیَ الاِسلامُ عَلی خُمسٍ : اسلام بر پنج پایه استوار است

عَلَی الصَّلاةِ وَالزَّکاة : بر نماز و زکات

وَ الصَّومِ وَ الحَجِّ وَ الوَلایَة : و روزه و حج و ولایت

وَ لَم یُنادَ بِشَیءٍ : و به چیز دیگری دعوت نشده،

کَما نودِیَ بِالوَلایَة : آن‌طور که به ولایت دعوت شده است.

 

اﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ از اﻫﻤﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎر ﺑﺎﻻى وﻻﻳﺖ ﺣﮑﺎﻳﺖ ﻣﻰﮐﻨﺪ. زﻳﺮا وﻗﺘﻰ وﻻﻳﺖ و ﺣﮑﻮﻣﺖ اﺳﻼﻣﻰ ﺑﺮﻗﺮار ﺷﻮد، ﻓﺮﺻﺖ ﺑﺮاى اﺟﺮاى ﺗﻤﺎم اﺣﮑﺎم دﻳﻦ از ﺟﻤﻠﻪ ﻧﻤﺎز، زﮐﺎت، روزه و ﺣﺞ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻰ ﺷﻮد و ﻣﺮدم اﻋﻤﺎل ﺧﻮد را در ﺳﺎﻳﻪٔ وﻻﻳﺖ اﻟﻬﻰ اﻧﺠﺎم ﻣﻰدﻫﻨﺪ.

ﭼﺮا ﺟﺎﻣﻌﻪٔ اﺳﻼﻣﻰ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ وﻻﻳﺖ و ﺣﮑﻮﻣﺖ اﺳﺖ و رﻫﺒﺮى اﺳﻼﻣﻰ ﺟﺰء اﺣﮑﺎم ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻢ ﺷﻤﺮده ﺷﺪه اﺳﺖ؟

در ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺳﺆال، دﻻﻳﻞ زﻳﺮ را ذﮐﺮ ﻣﻰ ﮐﻨﻴﻢ :

اﻟﻒ) ﺟﺎﻣﻌﻴﺖ دﻳﻦ اسلام

اﺳﻼم ﻳﮏ دﻳﻦ ﮐﺎﻣﻞ و درﺑﺮدارﻧﺪهٔ ﻫﺪاﻳﺖ اﻧﺴﺎن در ﻫﻤﻪٔ اﺑـﻌﺎد ﻓﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ آن اﺳﺖ.

از آن ﺟﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺣﻴﺎت ﻓﺮدى و اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ اﻧﺴﺎن اﻣـﺮى ﺑـﻪ ﻫﻢ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ وﮐﺎﻣﻼً ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ اﺳﺖ(علتﺑﺮﻧﺎﻣﻪٔ ﻫﺪاﻳﺖ وى ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﺟﺎﻣﻊ و درﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪه ﻫﺮ دو ﺟﻨﺒﻪٔ ﺣﻴﺎت اﻧﺴﺎن ﺑﺎﺷﺪ و ﻫﻤﻪ ﺑﺨﺶﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ وی را ﭘﻮﺷﺶ دﻫﺪ(معلول).

ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﺑﺨﺶ زﻧﺪﮔﻰ اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ : ﺣﮑﻮﻣﺖ و ادارهٔ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺗﻨﻈﻴﻢ رواﺑﻂ ﺳﻴﺎﺳﻰ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ و اﻗﺘﺼﺎدى اﺳﺖ.

ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻳﮏ دﻳﻦ ﮐﺎﻣﻞ، از اﻳﻦ ﺑﺨﺶ زﻧﺪﮔﻰ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻫﻤﻪٔ ﺑﺨﺶﻫﺎ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺟﺪّى ﻣﻰﮔﺬارد، ﻏﺎﻓﻞ ﺑﻤﺎﻧﺪ و ﻣﺮدم را ﺑﻪ ﻳﮏ ﻧﻈﺎم ﺣﮑﻮﻣﺘﻰ درﺳﺖ راﻫﻨﻤﺎﻳﻰ ﻧﮑﻨﺪ؟

ب) ضرورت اجرای احکام اسلامی

یکی از اﻫﺪاف ارﺳﺎل ﭘﻴﺎﻣﺒﺮان آن ﺑﻮد ﮐﻪ ﻣﺮدم، ﺟﺎﻣﻌﻪاى ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪٔ ﻋﺪل ﺑﻨﺎ ﮐﻨﻨﺪ و رواﺑﻂ ﻣﺮدﻣﻰ و زﻧﺪﮔﻰ اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺧﻮد را ﺑﺮاﺳﺎس ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻋﺎدﻻﻧﻪ ﺑﻨﺎ ﻧﻬﻨﺪ.

اﻳﻦ ﻫﺪف ﺑﺰرگ(یعنی برپاییِ جامعۀ عادلانه) ﺑﺪون وﺟﻮد ﻳﮏ ﻧﻈﺎم ﺣﮑﻮﻣﺘﻰ ﺳﺎﻟﻢ ﻣﻴﺴﺮ ﻧﻴﺴﺖ.

آﻳﺎ ﻣﻰ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ ﻫﺪﻓﻰ را ﺑﺮاى ارﺳﺎل ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﻮد ﺗﻌﻴﻴﻦ ﮐﻨﺪ وﻟﻰ اﺑﺰار و ﺷﻴﻮهٔ رﺳﻴﺪن ﺑﻪ آن را ﻧﺎدﻳﺪه ﺑﮕﻴﺮد؟

ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻗﺮآن ﮐﺮﻳﻢ ﺑﺮاى رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪٔ ﻋﺎدﻻﻧﻪ : اﺣﮑﺎﻣﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻤﺲ، زﮐﺎت، ﺣﻔﻆ اﺳﺘﻘﻼل ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻧﻔﻰ ﺳﻠﻄﻪٔ ﺑﻴﮕﺎﻧﮕﺎن، اﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮوف، ﻧﻬﻰ از ﻣﻨﮑﺮ، ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﻇﻠﻢ و ﺟﻬﺎد دارد.

روﺷﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ اﺟﺮاى اﻳﻦ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﺑﺪون ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺣﮑﻮﻣﺖ اﺳﻼﻣﻰ اﻣﮑﺎن ﭘﺬﻳﺮ ﻧﻴﺴﺖ.

* لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّنات...لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط

* اُمِرتُ لاَعدِلَ بَینَکُم

ج) ﭘﺬﻳﺮش وﻻﻳﺖ اﻟﻬﻰ و ﻧﭙﺬﻳﺮﻓﺘﻦ ﺣﺎﮐﻤﻴﺖ ﻃﺎﻏﻮت

وﻟﻰ و ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺣﻘﻴﻘﻰ اﻧﺴﺎنﻫﺎ ﺧﺪاﺳﺖ و ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ، ﻓﺮﻣﺎﻧﺒﺮدارى و اﻃﺎﻋﺖ از دﺳﺘﻮرﻫﺎى او و ﮐﺴﺎﻧﻰ ﮐﻪ ﺧﻮدش ﻣﻌﻴﻦ ﮐﺮده، ﺿﺮورى و واﺟﺐ اﺳﺖ.

اﺟﺮاى ﻫﺮ ﻗﺎﻧﻮن و ﭘﻴﺮوى از ﻫﺮ ﮐﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺻﺤﻴﺢ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ  ﮔﻮﻧﻪاى ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮن اﻟﻬﻰ و ﻓﺮﻣﺎن او ﺑﺎز ﮔﺮدد.

ﮐﺴﺎﻧﻰ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮدم ﻓﺮﻣﺎن ﻣﻰدﻫﻨﺪ و ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺬارى ﻣﻰﮐﻨﻨﺪ، در ﺣﺎﻟﻰ ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ آنﻫﺎ را ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﮑﺮده و ﻓﺮﻣﺎن و ﻗﺎﻧﻮﻧﺸﺎن ﻧﺸﺄت ﮔﺮﻓﺘﻪ از ﻗﺮآن، ﻳﻌﻨﻰ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از ﻓﺮﻣﺎن اﻟﻬﻰ ﻧﻴﺴﺖ، «ﻃﺎﻏﻮت» ﻧﺎﻣﻴﺪه ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ.

ﻣﺮاﺟﻌﻪٔ ﺑﻪ «ﻃﺎﻏﻮت» و اﻧﺠﺎم دﺳﺘﻮرﻫﺎى وى ﺑﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺣﺮام اﺳﺖ.

* قُل اَطیعُوا اللهَ وَالرَّسول...

* اللهُ وَلِیُّ الَّذینَ ءامَنوا...اَولِیاؤُهُمُ الطّاغوت

* یَزعُمونَ اَنَّهُم ءامَنوا...

د) حفظ استقلال جامعۀ اسلامی

ﻗﺮآن ﮐﺮﻳﻢ از ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻣﯽﺧﻮاﻫﺪ ﮐﻪ ﺳﻠﻄﻪٔ ﺑﻴﮕﺎﻧﮕﺎن را ﻧﭙﺬﻳﺮﻧﺪ و زﻳﺮ ﺑﺎر آن ﻫﺎ ﻧﺮوﻧﺪ؛ اﻳﻦ ﺣﮑﻢ ﻗﺮآﻧﯽ را «ﻗﺎﻋﺪهٔ ﻧﻔﯽ ﺳﺒﻴﻞ» ﻣﯽﮔﻮﻳﻨﺪ.

ﻣﺴﺘﮑﺒﺮان و ﺳﺘﻤﮕﺮان ﺟﻬﺎن ﻫﻤﻮاره درﭘﯽ آﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺟﻮاﻣﻊ دﻳﮕﺮ ﻣﺴﻠﻂ ﺷﻮﻧﺪ و از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎدی آﻧﺎن ﺑﻬﺮه ﺑﺒﺮﻧﺪ.

ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺣﮑﻮﻣﺖ اﺳﻼﻣﯽ، ﺑﺎ آن رﻫﺒﺮی ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﻌﻴﻦ ﻓﺮﻣﻮده، ﻫﻢ ﻣﺎﻧﻊ ﺳﻠﻄﻪٔ ﺑﻴﮕﺎﻧﮕﺎن ﻣﯽﺷﻮد و ﻫﻢ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ رواﺑﻂ ﺳﻴﺎﺳﯽ، اﻗﺘﺼﺎدی و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ را ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﺗﻨﻈﻴﻢ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪٔ اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺘﻘﻼل ﺧﻮد را در ﺟﻬﺎت ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺣﻔﻆ ﻧﻤﺎﻳﺪ و ﺑﻴﮕﺎﻧﮕﺎن راﻫﯽ ﺑﺮای ﺗﺴﻠﻂ ﺑﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻧﻴﺎﺑﻨﺪ.

* وَ لَن یَجعَلَ اللهُ لِلکافِرین عَلَی المُؤمِنینَ سَبیلًا

 
 

کشف رابطه

امام ﺧﻤﻴﻨﻰ «رﺣﻤﺔ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ» رﻫﺒﺮ ﮐﺒﻴﺮ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻰ، ﺑﺰرگ ﺗﺮﻳﻦ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺿﺮورت ﺣﮑﻮﻣﺖ اﺳﻼﻣﻰ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﺑﺎ ﺑﻴﺎن روﺷﻨﮕﺮاﻧﮥ ﺧﻮد، ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺮدم را ﺑﺪان ﺟﻠﺐ ﮐﺮده اﺳﺖ.

در ﺳﺨﻨﺎﻧﻰ ﮐﻪ از اﻳﺸﺎن ﻧﻘﻞ ﻣﻰﺷﻮد، ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻴﺪ و ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﮐﺪام ﻳﮏ از ﺑﻨﺪﻫﺎی «اﻟﻒ» ﺗﺎ «د» ارﺗﺒﺎط دارد.(یعنی با کدام یک از شاخه‌های ولایت ظاهری ارتباط دارند.)

ﺑﻪ اﻳﻦ دﻟﻴﻞ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻧﻈﺎم ﺳﻴﺎﺳﻰ ﻏﻴﺮاﺳﻼﻣﻰ، ﻧﻈﺎﻣﻰ ﺷﺮک آﻣﻴﺰ اﺳﺖ، ﭼﻮن ﺣﺎﮐﻤﺶ «ﻃﺎﻏﻮت» اﺳﺖ، ﻣﺎ ﻣﻮﻇﻔﻴﻢ آﺛﺎر ﺷﺮک را از ﺟﺎﻣﻌﮥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن و از ﺣﻴﺎت آﻧﺎن دور ﮐﻨﻴﻢ و از ﺑﻴﻦ ﺑﺒﺮﻳﻢ.

ج) ﭘﺬﻳﺮش وﻻﻳﺖ اﻟﻬﻰ و ﻧﭙﺬﻳﺮﻓﺘﻦ ﺣﺎﮐﻤﻴﺖ ﻃﺎﻏﻮت

ﻣﺬﻫﺐ اﺳﻼم ﻫﻢ زﻣﺎن ﺑﻪ اﻧﺴﺎن ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ ﮐﻪ :

1 . ﺧﺪا را ﻋﺒﺎدت ﮐﻦ و ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻋﺒﺎدت ﮐﻦ،

2 . ﭼﮕﻮﻧﻪ زﻧﺪﮔﻰ ﮐﻦ

3 . رواﺑﻂ ﺧﻮد را ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ اﻧﺴﺎنﻫﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﮐﻨﻰ

4 . ﺣﺘﻰ ﺟﺎﻣﻌﮥ اﺳﻼﻣﻰ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﺟﻮاﻣﻊ ﭼﮕﻮﻧﻪ رواﺑﻄﻰ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﻗﺮار ﻧﻤﺎﻳﺪ.

ﻫﻴﭻ ﺣﺮﮐﺘﻰ و ﻋﻤﻠﻰ از ﻓﺮد و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﮕﺮ اﻳﻦ ﮐﻪ ﻣﺬﻫﺐ اﺳﻼم ﺑﺮاى آن ﺣﮑﻤﻰ ﻣﻘﺮر داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.

اﻟﻒ) ﺟﺎﻣﻌﻴﺖ دﻳﻦ اسلام

ﻣﺠﻤﻮﻋﮥ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺮاى اﺻﻼح ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮐﺎﻓﻰ ﻧﻴﺴﺖ.

ﺑﺮاى اﻳﻦ ﮐﻪ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺎﻳﮥ اﺻﻼح ﺑﺸﺮ ﺷﻮد، ﺑﻪ ﻗﻮۀ اﺟﺮاﻳﻴﻪ و ﻣﺠﺮى اﺣﺘﻴﺎج دارد.

ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ، ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل در ﮐﻨﺎر ﻓﺮﺳﺘﺎدن ﻳﮏ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﺎﻧﻮن ــ ﻳﻌﻨﻰ اﺣﮑـﺎم ﺷﺮع    ــ ﻳﮏ ﺣﮑﻮﻣﺖ و دﺳﺘﮕﺎه اﺟﺮا و اداره ﻣﺴﺘﻘﺮ ﮐﺮده اﺳﺖ.

رﺳﻮل اﮐﺮم(ص) در رأس ﺗﺸﮑﻴﻼت اﺟﺮاﻳﻰ و ادارى ﺟﺎﻣﻌﮥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻗﺮار داﺷﺖ.

ب) ضرورت اجرای احکام اسلامی

با دﻗﺖ در ﻣﺎﻫﻴﺖ و ﮐﻴﻔﻴﺖ اﺣﮑﺎم ﺷﺮع درﻣﻰﻳﺎﺑﻴﻢ ﮐﻪ اﺟﺮاى آنﻫﺎ و ﻋﻤﻞ ﺑﻪ آنﻫﺎ ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺣﮑﻮﻣﺖ اﺳﺖ و ﺑﺪون ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻳﮏ دﺳﺘﮕﺎه ﻋﻈﻴﻢ و ﭘﻬﻨﺎور اﺟﺮا و اداره، ﻧﻤﻰﺗﻮان ﺑﻪ وﻇﻴﻔﮥ اﺟﺮاى اﺣﮑﺎم اﻟﻬﻰ ﻋﻤﻞ ﮐﺮد.

ب) ضرورت اجرای احکام اسلامی

 
 

ولایت معنوی، برترین مقام پیامبر(ص)

ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﮐﻪ دﻳﺪﻳﻢ، رﺳﻮل ﺧﺪا از ﻃﺮف ﺧﺪاوﻧﺪ دارای وﻻﻳﺖ ﻇﺎﻫﺮی اﺳﺖ و ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ و رﻫﺒﺮی ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺑﺮﻋﻬﺪه دارد و ﺑﺎ اﺟﺮای ﻗﻮاﻧﻴﻦ اﻟﻬﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪٔ اﺳﻼﻣﯽ را اداره و رﻫﺒﺮی ﻣﯽﮐﻨﺪ.

اﻣّﺎ آن ﺣﻀﺮت وﻻﻳﺖ ﻣﻌﻨﻮی را ﮐﻪ ﻫﻤﺎن ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ و رﻫﺒﺮی ﻣﻌﻨﻮی اﻧﺴﺎنﻫﺎﺳﺖ و ﻣﺮﺗﺒﻪای ﺑﺮﺗﺮ و ﺑﺎﻻﺗﺮ از وﻻﻳﺖ ﻇﺎﻫﺮی اﺳﺖ ﻧﻴﺰ داراﺳﺖ.

اﻳﻦ وﻻﻳﺖ ﭼﻴﺴﺖ و ﭼﮕﻮﻧﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﯽﭘﺬﻳﺮد؟

رﺳﻮل ﺧﺪا(ص) ﺑﺎ اﻧﺠﺎم وﻇﺎﻳﻒ ﻋﺒﻮدﻳﺖ و ﺑﻨﺪﮔﯽ و در ﻣﺴﻴﺮ ﻗﺮب اﻟﻬﯽ ﺑﻪ ﻣﺮﺗﺒﻪای از ﮐﻤﺎل ﻧﺎﺋﻞ ﺷﺪ ﮐﻪ :

1 . ﻣﯽﺗﻮاﻧﺴﺖ ﻋﺎﻟﻢ ﻏﻴﺐ و ﻣﺎورای ﻃﺒﻴﻌﺖ را ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﻨﺪ

2 . و واﺳﻄﻪٔ ﻓﻴﺾ ﺧﺎﻟﻖ ﺑﻪ ﻣﺨﻠﻮق ﺷﻮد

3 . و ﺑﻪ اذن اﻟﻬﯽ در ﻋﺎﻟﻢ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺗﺼﺮف ﻧﻤﺎﻳﺪ.

ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺜﺎل، ﺑﻪ اذن اﻟﻬﯽ ﻗﺎدر ﺑﻮد ﺑﻴﻤﺎر را ﺷﻔﺎ ﺑﺨﺸﺪ، ﺧﻄﺮی را از ﮐﺴﯽ دﻓﻊ ﻧﻤﺎﻳﺪ و ﺳﺎﻳﺮ ﺣﺎﺟﺎت ﻣﺮدم را در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺻﻼح آنﻫﺎ در آن ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺮآورده ﺳﺎزد.

ﻧﻤﻮﻧﻪٔ دﻳﮕﺮ وﻻﻳﺖ ﻣﻌﻨﻮی، ﻫﺪاﻳﺖ ﺑﻨﺪﮔﺎن ﺧﺪاﺳﺖ، ﻧﻪ از ﻃﺮﻳﻖ آﻣﻮزش ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ و ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﺑﻠﮑﻪ از ﻃﺮﻳﻖ اﻣﺪاد ﻏﻴﺒﯽ و اﻟﻬﺎﻣﺎت روﺣﯽ و ﻣﻌﻨﻮی و ﺗﺼﺮف در ﻗﻠﻮب و ﻣﺎﻧﻨﺪ آن.

ﻧﻤﻮﻧﻪای ﮐﺎﻣﻞ از اﻳﻦ ﻧﻮع ﻫﺪاﻳﺖ را ﻣﯽﺗﻮاﻧﻴﻢ در رﻓﺘﺎر رﺳﻮل ﺧﺪا(ص) ﺑﺎ ﺣﻀﺮت علی(ع) ﺑﺒﻴﻨﻴﻢ.

آن ﺣﻀﺮت ﮐﻪ از ﻫﻤﺎن دوران ﮐﻮدﮐﯽ ﺗﺤﺖ ﺗﺮﺑﻴﺖ رﺳﻮل ﺧﺪا(ص) ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ، ﺑﺎ اﺳﺘﻌﺪاد ﺑﯽﻧﻈﻴﺮ ﺧﻮد ﻣﺮاﺗﺐ ﮐﻤﺎل را در اﻳﻤﺎن و ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﯽﭘﻴﻤﻮد. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ، ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﺮﺑﻴﺖ از روشﻫﺎی ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ، از ﻫﺪاﻳﺖﻫﺎی ﻣﻌﻨﻮی رﺳﻮل ﺧﺪا(ص) ﻧﻴﺰ ﺑﻬﺮه ﻣﯽﺑﺮد.

اﻳﺸﺎن ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «روزی رﺳﻮل ﺧﺪا(ص) ﻫﺰار ﺑﺎب از ﻋﻠﻢ ﺑﻪ روﻳﻢ ﮔﺸﻮد ﮐﻪ از ﻫﺮ ﮐﺪام، ﻫﺰار ﺑﺎب دﻳﮕﺮ ﮔﺸﻮده ﻣﯽ ﺷﺪ.»

 

روﺷﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ آﻣﻮزش اﻳﻦ ﻋﻠﻮم از ﻃﺮﻳﻖ آﻣﻮﺧﺘﻦ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﻧﺒﻮد، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت اﻟﻬﺎم ﺑﺮ روح و ﺟﺎن ﺣﻀﺮت ﻋﻠﯽ(ع) ﺑﻮده اﺳﺖ.

ﻣﻴﺰان ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪی اﻧﺴﺎنﻫﺎ از اﻳﻦ ﻫﺪاﻳﺖ ﻣﻌﻨﻮی ﺑﻪ : درﺟﻪٔ اﻳﻤﺎن و ﻋﻤﻞ آﻧﺎن ﺑﺴﺘﮕﯽ دارد.

ﻫﺮﻗﺪر درﺟﻪٔ اﻳﻤﺎن و ﻋﻤﻞ اﻧﺴﺎنﻫﺎ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ، اﺳﺘﻌﺪاد و ﻟﻴﺎﻗﺖ درﻳﺎﻓﺖ ﻫﺪاﻳﺖﻫﺎی ﻣﻌﻨﻮی را ﺑﻴﺸﺘﺮﮐﺴﺐ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و درﻣﯽﻳﺎﺑﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ ﭼﻪ ﻧﻘﺶ ﻋﻈﻴﻤﯽ ﺑﺮﻋﻬﺪهٔ رﺳﻮل ﺧﺪا(ص) ﺑﺮای ﻫﺪاﻳﺖ اﻧﺴﺎنﻫﺎ ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﺳﺖ.

 

 

  آﻳﻪٔ 15 ﺳﻮرهٔ ﺷﻮرىٰ را ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﻴﺪ و ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﮐﻪ اﻳﻦ آﻳﻪ ﺑﺮ ﮐﺪام ﻳﮏ از ﻗﻠﻤﺮوﻫﺎى رﺳﺎﻟﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ دﻻﻟﺖ دارد.

سورۀ شوری – آیۀ 15

پیام اصلی

فَلِذلِکَ فَادعُ : پس(ای پیامبر) به خاطر آن(که اهل کتاب دچار شک و تردید یا عناد و لجاجت با تو هستند، آنان را به راه حقّ)دعوت کن

وَ استَقِم کَما اُمِرتَ : و همان‌گونه که مأموریت یافته‌ای، ایستادگی کن

وَ لا تَتَّبِع اَهواءَهُم : و از هوس‌های آنان پیروی مکن

وَ قُل آمَنتُ : و بگو ایمان آوردم

بِما اَنزَلَ اللهُ مِن کِتابٍ : به هر کتابی که خدا نازل کرده است

وَ اُمِرتُ لاَعدِلَ بَینَکُم : و مأمور شدم میان شما با عدالت عمل کنم

اللهُ رَبُّنا وَ رَبُّکُم : خدا پروردگار ما و پروردگار شماست

لَنا اَعمالُنا وَ لَکُم اَعمالُکُم : اعمال ما برای ما و اعمال شما برای شماست(و هیچ کدام مسئول کارهای دیگری نیستیم)

لا حُجَّةَ بَینَنا و بَینَکُمُ : هیچ حجّتی میان ما و شما (ناگفته) نمانده است.

اللهُ یَجمَعُ بَینَنا : خداوند(در قیامت) میان ما جمع خواهد کرد(قضاوت می‌کند)

وَ اِلیهِ المَصیر : و بازگشت همه بسوی اوست.

در این آیه به دو قلمرو از قلمروهای رسالت پیامبر اشاره شده :

1 . ولایت ظاهری(ضرورت اجرای احکام اسلامی)(اُمِرتُ لاَعدِلَ بَینَکُم)

2 . دریافت و ابلاغ وحی(فَلِذلِکَ فَادعُ)

آنچه که مخالف فرمان خداست، پیروی از هوس‌های مردم است.(کَما اُمِرتَ وَ لا تَتَّبِع اَهواءَهُم)

عدالت‌ خواهی خواستِ همۀ ادیان الهی است.(لاَعدِلَ بَینَکُم)

اسلام، تمامیِ کتب آسمانی را می‌پذیرد.(آمَنتُ بِما اَنزَلَ اللهُ مِن کِتابٍ)

 
 

ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﻳﯽ از اﺣﮑﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﻼم را ﮐﻪ اﺟﺮای آن ﻫﺎ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺣﮑﻮﻣﺖ اﺳﺖ، ﺑﻴﺎن ﮐﻨﻴﺪ.

برخی از احکام اجتماعی اسلام را که اجرای آن‌ها نیازمند تشکیل حکومت است، مانند : قوانین قضایی اسلام(احکام جزا، دیات و قصاص) – خمس و زکات – جهاد  و تنظیم رابطه با کفار و بیگانگان

 

پیامبر اﮐﺮم(ص) ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺮﺟﻊ دﻳﻨﯽ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن، ﭼﻪ ﮐﺎرﻫﺎﻳﯽ را اﻧﺠﺎم ﻣﯽداد؟

پیامبر اکرم(ص) از حیث مرجعیت دینی، معرف الهی را برای مردم بیان می‌کرد. احکام اسلام را توضیح می‌داد و عملاً به مردم می‌آموخت.

مثلاً : خودش نماز را به‌جا می‌آورد و به مردم می‌فرمود «به همین صورت که من نماز می‌خوانم، نماز بخوانید.»

 

به این جزوه آموزشی امتیاز دهید:
لطفا برای امتیاز دادن به این مطلب وارد شوید.
تعداد افراد امتیاز دهنده: 4 | امتیاز: 5 از 5