منزلگاه بعد


مقدمه

آیات

متن درس

اندیشه و تحقیق

 

مسیر تکاملی انسان(از زمان پیدایش تا قیامت)

رحم مادر

زندگیِ انسان در این دو مرحله بصورت روحانی و جسمانی است

دنیا

مرگ(توفی)

برزخ

(موضوعِ همین درس)

الف - زندگیِ انسان در این مرحله تنها بصورت روحانی و غیر مادی است

ب – شعور و آگاهی انسان در این مرحله، نسبت به دنیا افزیش می‌یابد

ج – در این مرحله انسان با دنیا ارتباط دارد.(مقدار این ارتباط به میزان فضایل بستگی دارد.)

د – انسان در این مرحله با خداوند و ملائکه صحبت می‌کند و پاسخ هم می‌شنود

این دو مورد از تفاوت‌های برزخ با دنیا است

ه – در برزخ، انجام تکلیف و عملی برای انسان وجود ندارد

قیامت اول

همه‌ی انسان‌ها می‌میرند

از مرحلۀ 5 تا 8، زندگی انسان بصورت روحانی و جسمانی است.

قیامت دوم

همه‌ی انسان‌ها زنده می‌شوند

روز حساب(یوم الحساب)

پاداش و کیفر

جایگاه نیکوکاران = بهشت(هشت در دارد)

جایگاه بدکاران = جهنم(هفت در دارد)

 

حال می‌شود به سؤالاتی که در ابتدای درس پرسیده شده جواب داد :

 ﺁﻳﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮگ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ، ﻭﺍﺭﺩ ﺟﻬﺎﻥ ﺁﺧﺮﺕ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ؟ خیر . انسان پس از مرگ وارد عالم برزخ می‌شود.

 ﻳﺎ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺷﺮﻭﻉ ﺣﻴﺎﺕ ﺍُﺧﺮﻭﻯ، ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﺬﺍﺷﺖ؟ مرحله‌ی زندگی در برزخ

 آیا ﻣﺮﺣﻠﻪﻯ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮگ، ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﻰ ﺧﺒﺮﻯ ﺍﺳﺖ؟ مرحله‌ی پس از مرگ(برزخ)، دورانِ افزایش شعور و آگاهی است.

 ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﻣﺮﺣﻠﻪﻯ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﻯ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؟ دنیا مزرعه‌ی جمع آوری توشه برای زندگی در برزخ و آخرت است.

 

سورۀ مؤمنون – آیات 99 و 100

پیام اصلی

حَتّی اِذا جاءَ اَحَدَهُمُ المَوت : آنگاه که مرگ یکی از آنها فرا رسد

قالَ رَبِّ ارجِعون : می‌گوید : پروردگارا مرا بازگردانید (99)

حیات آگاهانه و گفتگو با خداوند در برزخ

لَعَلّی اَعمَلُ صالِحًا : باشد که عمل صالح انجام دهم

فیما تَرَکتُ : آنچه را که در گذشته ترک کرده‌ام

کَلّا اِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها : هرگز! این سخنی است که او می‌گوید

وَ مِن وَرائِهِم بَرزَخٌ : و در پی آنان برزخی است

اِلی یَومِ یُبعَثون : تا روزی که برانگیخته شوند(یعنی تا روز قیامت) (100)

ضایع کردن عمر و فرصت، سببِ حسرت در هنگامِ مرگ است.(رَبِّ ارجِعون)

دنیا مزرعه‌ی آخرت است.(اَعمَلُ صالِحًا فیما تَرَکتُ)

 
 

سورۀ نساء – آیۀ 97

پیام اصلی

اِنَّ الَّذینَ تَوَفّاهُمُ المَلائِکة : همانا کسانی که فرشتگان، جانشان را می‌گیرند

ظالِمی اَنفُسِهِم : در حالی که بر خویشتن ستم کرده‌اند

قالوا فیمَ کُنتُم : از آنان می‌پرسند : شما در چه وضعی بودید ؟

قالوا کُنّا مُستَضعَفینَ فِی الاَرض : گویند ما در سرزمین خود مستضعف بودیم(وبه ناچار در جبهه‌ی کافران قرار داشتیم)

قالوا اَلَم تَکُن اَرضُ اللهِ واسِعَة : (فرشتگان در پاسخ) گویند : مگر زمین خداوند گسترده نبود

فَتُهاجِروا فیها : تا در آن هجرت کنید؟

فَاُلئِکَ مَأواهُم جَهَنَّم : آنان، جایگاهشان دوزخ است

وَ ساءَت مَصیرًا : و بد سرنجامی است

ویژگی‌های عالم برزخ :

1 . غیر مادی بودن زندگی برزخی (اِنَّ الَّذینَ تَوَفّاهُمُ المَلائِکة)

2 . گفتگو با ملائکه (قالوا فیمَ کُنتُم... فَتُهاجِروا فیها)

این آیه در مورد جهنمیان است.

این آیه به جهنم برزخی اشاره دارد(جَهَنَّم...ساءَت)

بخشی از عذاب کافران در جهنم برزخی داده می‌شود.

اصل، خداپرستی است، نه وطن پرستی.(اَلَم تَکُن اَرضُ اللهِ واسِعَة فَتُهاجِروا)

هجرت، یکی از درمان‌های استضعاف فکری و عقیده‌ای است.(کُنّا مُستَضعَفینَ.... اَلَم تَکُن اَرضُ اللهِ واسِعَة فَتُهاجِروا)

 
 

سورۀ نحل – آیۀ 97

پیام اصلی

الَّذینَ تَتَوَفّاهُمُ المَلائِکَةُ طَیّبینَ : آنان که فرشتگان روحشان را دریافت می‌کنند، در حالی که(از آلودگی‌های شرک و گناه) پاکند.

یَقولونَ سَلامٌ‌عَلَیکُم : (فرشتگان به آنها) می‌گویند : درود بر شما

ادخُلُوا الجَنَّة : به بهشت داخل شوید

بِمّا کُنتُم تَعمَلون : به پاداش آنچه انجام داده‌اید

سرنوشت برزخی انسان، با اعمال در دنیا رقم زده می‌شود

این آیه در مورد بهشتیان است.

مرگ، نیستی نیست، گرفتنِ روح است. (تَتَوَفّاهُمُ)

بهشت را به بها دهند، نه به بهانه! (ادخُلُوا الجَنَّة بِمّا کُنتُم تَعمَلون)

 
 

سورۀ غافر – آیۀ 45 و 46

پیام اصلی

فَوَقاهُ الله : پس خداوند او را حفظ کرد

سَیِّاتِ ما مَکَروا : از بدی‌های نیرنگ آنان

وَ حاقَ بِـآلِ فرعَون : و احاطه کرد آل فرعون را

سوءُ العَذاب : بدترین عذاب (45)

بخشی از عذاب کافران در جهنم برزخی داده می‌شود

اَلنّارُ یُعرَضونَ عَلَیها : آنان بر آتش عرضه می‌شوند

غُدُوًّا وَ عَشِیًّا : هر بامداد و هر شامگاه (یعنی همیشه)

وَ یَومَ تَقومُ السّاعة : و آنگاه که قیامت برپا شود

اَدخِلوا ءالَ فِرعَون : (ندا می‌رسد) وارد کنید آل فرعون را

اَشَدَّ العَذاب : در شدیدترین عذاب (46)

همراهی و همدمی با ستمگران، انسان را در کیفر آنان شریک می‌کند. (وَ حاقَ بِـآلِ فرعَون)

این قسمت از آیه «سوءُ العَذاب» به جهنمِ برزخی اشاره دارد.

این قسمت از آیه «اَشَدَّ العَذاب» به جهنمِ قیامت اشاره دارد.

 
 

سورۀ یاسین – آیۀ 12

پیام اصلی

اِنا نَحنُ نُحیِی المَوتی : همانا که ما مردگان را زنده می‌کنیم

وَ نَکتُبُ ما قَدَّموا وَ ءاثارَهُم : و اعمالی را که پیش فرستاده‌اند و آثارشان را ثبت می‌کنیم

تشابه دنیا و برزخ :

ثبت آثار ما تأخر و ما تقدم در  دنیا و برزخ

انسان، تنها ضامن اعمال خود نیست، بلکه مسئول پیامدهای آن نیز هست(وَ ءاثارَهُم)

 
 

سورۀ قیامت – آیۀ 13

پیام اصلی

یُنَبّاُ الاِنسانُ یَومَئِذٍ : در آن روز به انسان خبر داده می‌شود

بِما قَدَّمَ وَ اَخَّرَ : به آنچه پیش فرستاده و آنچه پس فرستاده است

تشابه دنیا و برزخ :

ثبت آثار ما تأخر و ما تقدم در  دنیا و برزخ

انسان علاوه بر اعمالی خود انجام داده، مسئولیت اعمالی را که دیگران، پس از او و به پیروی از او انجام می‌دهند، به عهده دارد.(قَدَّمَ وَ اَخَّرَ)

 
 

عالم برزخ

قرآن ﮐﺮﻳﻢ از وﺟﻮد ﻋﺎﻟﻤﯽ ﭘﺲ از ﻣﺮگ، ﺑﻪ ﻧﺎم «برزخ» ﺧﺒﺮ ﻣﯽ دﻫﺪ.

ﺑﺮزخ در ﻟﻐﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻓﺎﺻﻠﻪ و ﺣﺎﻳﻞ ﻣﻴﺎن دو ﭼﻴﺰ اﺳﺖ. ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮزخ ﻧﻴﺰ ﻣﻴﺎن زﻧﺪﮔﯽ دﻧﻴﺎﻳﯽ و ﺣﻴﺎت اﺧﺮوی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و آدﻣﻴﺎن، ﭘﺲ از ﻣﺮگ وارد آن ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﺗﺎ ﻗﻴﺎﻣﺖ در آن ﺟﺎ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ.

ویژگی‌های عالم برزخ

پس از ﻣﺮگ :

ﮔﺮﭼﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎی ﺣﻴﺎﺗﯽ ﺑﺪن ﻣﺘﻮﻗﻒ ﻣﯽ ﺷﻮد، اﻣّﺎ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎن ﺣﻘﻴﻘﺖ وﺟﻮد اﻧﺴﺎن را ﮐﻪ ﻫﻤﺎن روح اﺳﺖ، «توفی» ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﻳﻌﻨﯽ آن را ﺑﻪ ﻃﻮر ﺗﻤﺎم و ﮐﻤﺎل درﻳﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﮔﺮﭼﻪ ﺑﺪن ﺣﻴﺎت ﺧﻮد را از دﺳﺖ ﻣﯽ دﻫﺪ، اﻣّﺎ روح ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ آﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ی ﺧﻮﻳﺶ اداﻣﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ.

* اِنَّ الَّذینَ تَوَفّاهُمُ المَلائِکة ظالِمی اَنفُسِهِم....

* الَّذینَ تَتَوَفّاهُمُ المَلائِکَةُ طَیّبینَ....

در اﻳﻦ ﻋﺎﻟﻢ، اﻧﺴﺎن :

 ﺑﺎ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎن ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﭘﺎﺳﺨﺸﺎن را ﻣﯽ ﺷﻨﻮد. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻣﻮری را درک و ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ درک آن ﻫﺎ در دﻧﻴﺎ ﻣﻤﮑﻦ ﻧﺒﻮد. ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺜﺎل، اﻋﻤﺎﻟﯽ را ﮐﻪ در دﻧﻴﺎ اﻧﺠﺎم داده، ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

* ....قالوا فیمَ کُنتُم قالوا کُنّا مُستَضعَفینَ فِی الاَرض قالوا اَلَم تَکُن اَرضُ اللهِ واسِعَة فَتُهاجِروا فیها....

 

* ...یَقولونَ سَلامٌ‌عَلَیکُم ادخُلُوا الجَنَّة بِمّا کُنتُم تَعمَلون

پاداش و کیفر در عالمِ برزخ :

ﺑﺨﺸﯽ از ﭘﺎداش و ﺟﺰای ﻣﺮدم در ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮزخ داده ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻣﺆﻣﻨﺎن در «بهشت ﺑﺮزﺧﯽ» و ﮐﺎﻓﺮان در «ﺟﻬﻨﻢ ﺑﺮزﺧﯽ» ﮐﻪ ﺗﺠﻠﯽ ﮐﻮﭼﮑﯽ از ﺑﻬﺸﺖ و ﺟﻬﻨﻢ آﺧﺮت اﺳﺖ، روزﮔﺎر ﻣﯽ ﮔﺬراﻧﻨﺪ.

* فَاُلئِکَ مَأواهُم جَهَنَّم وَ ساءَت مَصیرًا

* ادخُلُوا الجَنَّة بِمّا کُنتُم تَعمَلون

* وَ حاقَ بِـآلِ فرعَون سوءُ العَذاب

ارﺗﺒﺎط ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮزخ ﺑﺎ دﻧﻴﺎ :

ﭘﺲ از ﻣﺮگ ﻧﻴﺰ ﻫﻢ ﭼﻨﺎن ﺑﺮﻗﺮار اﺳﺖ، ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﮐﻪ ﭘﺮوﻧﺪه ی اﻋﻤﺎل اﻧﺴﺎن ﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﺮگ ﺑﺴﺘﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮد و ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺑﺮ آن اﻓﺰوده ﻣﯽ ﮔﺮدد.(تشابه دنیا با عالم برزخ)

آثار ماتأخر :

ﻫﻤﺎن ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻗﺮآن ﮐﺮﻳﻢ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ،اﻋﻤﺎﻟﯽ ﮐﻪ اﻧﺴﺎن در زﻣﺎن ﺣﻴﺎت ﺧﻮد اﻧﺠﺎم ﻣﯽ دﻫﺪ، دارای آﺛﺎری ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ از اﻳﻦ آﺛﺎر ﺑﻌﺪ از ﺣﻴﺎت او ﻫﻢ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ. آﺛﺎری را ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از ﻣﺮگ ازاﻋﻤﺎل اﻧﺴﺎن ﺑﺮ ﺟﺎ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ، «ﻣﺎ ﺗﺄﺧﺮ» ﻣﯽ ﻧﺎﻣﻨﺪ. ﻳﻌﻨﯽ ﺑﺎ اﻳﻦ ﮐﻪ ﻓﺮد از دﻧﻴﺎ رﻓﺘﻪ، ﭘﺮوﻧﺪه ی ﻋﻤﻠﺶ ﻫﻤﭽﻨﺎن ﮔﺸﻮده اﺳﺖ و آﺛﺎر ﻋﻤﻞ در آن ﺛﺒﺖ ﻣﯽ ﮔﺮدد.

اعمالِ ما تقدم و آثارِ آن :

ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻪ اﻋﻤﺎل و آﺛﺎری ﮐﻪ ﭘﻴﺶ از ﻣﺮگ در ﭘﺮوﻧﺪه اﻋﻤﺎل ﻓﺮد ﺛﺒﺖ ﺷﺪه اﺳﺖ، «ﻣﺎ ﺗﻘﺪم» ﻣﯽ ﮔﻮﻳﻨﺪ.

ﮐﺴﯽ ﻣﺴﺠﺪی ﻣﯽ ﺳﺎزد ﺗﺎ ﻣﺮدم در آن ﺧﺪا را ﻋﺒﺎدت ﮐﻨﻨﺪ و وﻇﺎﻳﻒ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﻮد را اﻧﺠﺎم دﻫﻨﺪ، ﺗﺎ وﻗﺘﯽ ﮐﻪ اﻳﻦ ﻓﺮد زﻧﺪه اﺳﺖ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫﺮ ﮐﺎر ﺧﻴﺮی ﮐﻪ در ﻣﺴﺠﺪ ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﻴﺮد، ﺑﻪ او ﭘﺎداش ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. اﻳﻦ ﭘﺎداش، ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺳﺎﺧﺘﻦ و آﺛﺎر ﻣﺎﺗﻘﺪم آن اﺳﺖ.

ﭘﺲ از ﻣﺮگ او ﻧﻴﺰ ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ از ﻣﺴﺠﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، در ﭘﺮوﻧﺪه ی ﻋﻤﻞ او ﭘﺎداش ﻣﯽ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪ و ﺑﺮ ﺣﺴﻨﺎت او ﻣﯽ اﻓﺰاﻳﻨﺪ. اﻳﻦ اﻓﺰاﻳﺶ ﺣﺴﻨﺎت ﻧﻴﺰ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آﺛﺎر ﻣﺎ ﺗﺄﺧﺮ اﺳﺖ.

* اِنا نَحنُ نُحیِی المَوتی وَ نَکتُبُ ما قَدَّموا وَ ءاثارَهُم

 

* یُنَبّاُ الاِنسانُ یَومَئِذٍ بِما قَدَّمَ وَ اَخَّرَ

 
 

برزخ در کلام پیشوایان

 در ﺟﻨﮓ ﺑﺪر، وﻗﺘﯽ ﺑﺰرﮔﺎن ﻟﺸﮑﺮ ﮐﻔﺎر ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ و ﺳﭙﺎه اﺳﻼم ﭘﻴﺮوز ﺷﺪ، رﺳﻮل ﺧﺪا آن ﮐﺸﺘﮕﺎن را ﻧﺪا داد:

ای ﻓﻼن، ای ﻓﻼن، آﻧﭽﻪ ﭘﺮوردﮔﺎرﻣﺎن ﺑﻪ ﻣﺎ وﻋﺪه داده ﺑﻮد، ﺣﻖ ﻳﺎﻓﺘﻴﻢ؛ آﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺰ آﻧﭽﻪ ﭘﺮوردﮔﺎرﺗﺎن وﻋﺪه داده ﺑﻮد، ﺣﻖ ﻳﺎﻓﺘﻴﺪ؟

ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ: ای رﺳﻮل ﺧﺪا، آﻳﺎ اﻳﺸﺎن را ﻣﯽ ﺧﻮاﻧﯽ درﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﺮدﮔﺎن اﻧﺪ؟

ﻓﺮﻣﻮد: ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺟﺎﻧﻢ در دﺳﺖ اوﺳﺖ، اﻳﺸﺎن ﺑﻪ اﻳﻦ ﮐﻼم از ﺷﻤﺎ ﺷﻨﻮاﺗﺮﻧﺪ، و ﻓﻘﻂ ﺑﺮ ﭘﺎﺳﺦ دادن ﺗﻮاﻧﺎ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.

پیام

حیات برزخ آگاهانه است.

 ﺷﺨﺼﯽ از اﻣﺎم ﮐﺎﻇﻢ (ع) درﺑﺎره ی وﺿﻊ ﻣﺆﻣﻨﺎن ﭘﺲ از ﻣﺮگ ﭘﺮﺳﻴﺪ:

آﻳﺎ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﻪ دﻳﺪار ﺧﺎﻧﻮاده ی ﺧﻮﻳﺶ ﻣﯽ آﻳﺪ؟

ﻓﺮﻣﻮد: آری.

ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﭼﻘﺪر؟

ﻓﺮﻣﻮد: ﺑﺮﺣﺴﺐ ﻣﻘﺪار ﻓﻀﻴﻠﺖ ﻫﺎﻳﺶ. ﺑﺮﺧﯽ از آﻧﺎن ﻫﺮ روز و ﺑﺮﺧﯽ ﻫﺮ دو روز و ﺑﺮﺧﯽ ﻫﺮ ﺳﻪ روز و ﮐﻤﺘﺮﻳﻦ آﻧﺎن ﻫﺮ ﺟﻤﻌﻪ.

پیام

ارتباط برزخ با دنیا

 ﺻﺎدق (ع) ﻓﺮﻣﻮد :

ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻣﺮده ای را در ﻗﺒﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارﻧﺪ، ﺷﺨﺼﯽ ﺑﺮ او ﻇﺎﻫﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺑﻪ او ﻣﯽ ﮔﻮﻳﺪ: ای ﻓﻼن، ﻣﺎ (در دﻧﻴﺎ) ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﺑﻮدﻳﻢ:

رزق ﺗﻮ ﮐﻪ ﺑﺎ ﭘﺎﻳﺎن ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻣﻬﻠﺖ ﺗﻮ ﻗﻄﻊ ﺷﺪ (و اﻳﻨﮏ ﻫﻤﺮاه ﺗﻮ ﻧﻴﺴﺖ)،

ﺧﺎﻧﻮاده ات ﮐﻪ ﺗﻮ را رﻫﺎ ﮐﺮدﻧﺪ و ﺑﺎزﮔﺸﺘﻨﺪ

و ﻣﻦ ﮐﻪ ﻋﻤﻞ ﺗﻮ ﻫﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﻢ.

آﮔﺎه ﺑﺎش ﮐﻪ ﻣﻦ در ﻣﻴﺎن اﻳﻦ ﺳﻪ، در ﻧﺰد ﺗﻮ از ﻫﻤﻪ ﺑﯽ ارزش ﺗﺮ و ﺳﺒﮏ ﺗﺮ ﺑﻮدم.

پیام

عمل هرکس از او جدا نشدنی است و در عالم برزخبه صورت یک شخص بر وی ظاهر می‌شود.

 رﺳﻮل ﺧﺪا (ص) ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:

ﻫﺮ ﮐﺲ ﺳﻨﺖ و روش ﻧﻴﮑﯽ را در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﺎری ﺳﺎزد، ﺗﺎ وﻗﺘﯽ ﮐﻪ در دﻧﻴﺎ ﻣﺮدﻣﯽ ﺑﻪ آن ﺳﻨّﺖ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﺛﻮاب آن اﻋﻤﺎل را ﺑﻪ ﺣﺴﺎب اﻳﻦ ﺷﺨﺺ ﻫﻢ ﻣﯽ ﮔﺬارﻧﺪ، ﺑﺪون اﻳﻦ ﮐﻪ از اﺟﺮ اﻧﺠﺎم دﻫﻨﺪه ی آن ﮐﻢ ﮐﻨﻨﺪ و ﻫﺮ ﮐﺲ ﺳﻨّﺖ زﺷﺘﯽ را در ﺑﻴﻦ ﻣﺮدم ﺑﺎب ﮐﻨﺪ، ﺗﺎ وﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﺮدﻣﯽ ﺑﺪان ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ، ﮔﻨﺎه آن را ﺑﻪ ﺣﺴﺎب او ﻧﻴﺰ ﻣﯽ ﮔﺬارﻧﺪ، ﺑﺪون اﻳﻦ ﮐﻪ از ﮔﻨﺎه ﻋﺎﻣﻞ آن ﮐﻢ ﮐﻨﻨﺪ.

پیام

اعمال ماتأخر

 امام ﺻﺎدق (ع) ﻓﺮﻣﻮد :

ﺷﺶ ﭼﻴﺰ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺆﻣﻦ، ﺑﻌﺪ از ﻣﺮگ ﻧﻴﺰ از آن ﻫﺎ ﺑﻬﺮه ﻣﻨﺪ ﻣﯽ ﺷﻮد:

1 . ﻓﺮزﻧﺪ ﺻﺎﻟﺤﯽ ﮐﻪ ﺑﺮای او ﻃﻠﺐ ﻣﻐﻔﺮت ﮐﻨﺪ.

2 . ﮐﺘﺎب ﻗﺮآﻧﯽ ﮐﻪ از آن ﻗﺮاﺋﺖ ﺷﻮد.

3 . ﭼﺎه آﺑﯽ ﮐﻪ ﺣﻔﺮ ﮐﺮده (و ﺑﻪ ﻣﺮدم آب ﻣﯽ دﻫﺪ)

4 . درﺧﺘﯽ ﮐﻪ ﮐﺎﺷﺘﻪ اﺳﺖ

5 . آﺑﯽ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺧﻴﺮات ﺟﺎری ﮐﺮده

6 . روش ﭘﺴﻨﺪﻳﺪه ای ﮐﻪ ﺑﻨﺎ ﻧﻬﺎده و دﻳﮕﺮان ﭘﺲ از وی، آن را اداﻣﻪ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ.

پیام

اعمال ماتأخر

 
 

پیام احادیث

با تفکر ﺩﺭ ﮔﻔﺘﻪ ﻫﺎﻯ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ (ع) ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻭّ ﻝ ﺩﺭﺱ، ﺳﺆﺍﻝ ﻫﺎﻯ ﺯﻳﺮ ﺭﺍ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﻴﺪ.

 ﺩﻭﺭﻩ ﻯ ﺑﺮﺯﺥ ﺩﻭﺭﻩ ﻯ ﺑﻰ ﺧﺒﺮﻯ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺩﻭﺭﻩ ﻯ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭﻯ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻰ؟ ﺍﺯ ﻛﺪﺍﻡ ﺣﺪﻳﺚ ﺑﺮﺍﻯ ﺟﻮﺍﺏ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ؟

دوره‌ی برزخ، دوره‌ی بی‌خبری نیست. اینگونه نیست که انسان فقط جسدی باشد که در قبر افتاده و به تدریج فرسوده و از بین می‌رود. بلکه عالم برزخ دوره‌ای جدید از آگاهی‌ها و خبرهاست.

همه‌ی روایات(از یک تا پنج) ذکر شده، به این حقیقت اشاره دارند.

(البته روایت اول، یعنی سخن رسول الله«ص» در جنگ بدر، به صورت واضح به این موضوع اشاره  کرده است)

 ﭼﻪ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻫﺎﻳﻰ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺑﺮﺯﺥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؟

الف – برزخ دوره‌ی عمل نیست و از دست انسان کاری بر نمی‌آید، اما آثار بعضی از اعمال انسان  در این دنیا باعث می‌شود که پرونده‌ی کارهای خیر یا بد انسان قطورتر و سنگین تر شود.

ب – در دوره‌ی برزخ، بهره‌ای از بهشت به مؤمنان و نصیبی از جهنم به کافران می‌رسد.

ج – در دوره‌ی برزخ، سطح آگاهی انسان نسبت به خود و اعمال خود، افزایش می‌یابد و از بسیاری از اموری که غافل بوده است، آگاه می‌شود.

 ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺑﺮﺯﺥ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺟﺪﺍ ﻧﻤﻰ ﮔﺮﺩﺩ؟

انسان در برزخ درمی‌یابد آنچه از او جدا نشدنی است، عمل اوست. جدا نشدن عمل آن است که عمل بخشی از وجود او و در واقع، اصل وجود اوست و انسان چیزی جز مجموعه‌ای از اعمالش نیست و انسان و اعمالش دو چیز متفاوت نیستند، بلکه یک واقعیتند و این به خوبی در برزخ درک می‌شود.

 

 از ﮐﻠﻤﻪ ی «ﺗَﻮَﻓّﯽ» در ﻗﺮآن ﮐﺮﻳﻢ، ﺑﺮای اﺷﺎره ﺑﻪ ﮐﺪام ﺑُﻌﺪ از وﺟﻮد اﻧﺴﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ و ﻧﺸﺎن  دﻫﻨﺪه ی ﭼﻴﺴﺖ؟

توفّی به معنی دریافت کامل است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که ما در هنگام مرگ نَفس شما را به تمام و کمال دریافت می‌کنیم. روشن است که این توفی مربوط به بعد غیر مادیِ وجودِ انسان، یعنی روح اوست و نشان دهنده‌ی این است که حقیقتِ وجودِ انسان، روح است که بعد از مرگ نیز همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد و از بین نمی‌رود.

 ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﮐﻪ ﭘﺮوﻧﺪه ی ﻋﻤﻞ اﻧﺴﺎن، ﭘﺲ از ﻣﺮگ او ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑﺎز اﺳﺖ،ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی ﻫﺎی ﺧﻮد ﭼﻪ اﺻﻠﯽ را رﻋﺎﻳﺖ ﮐﻨﻴﻢ؟

توجه به باز بودنِ پرونده‌ی اعمال پس از مرگ(درعالم برزخ)، سبب می‌شود تا انگیزه‌ی رفتن به سوی اعمالی که آثار ما تأخرِ مثبت دارند، در ما به وجود آید.

 بنابر ﺳﺨﻦ اﻣﺎم ﺻﺎدق (ع) ﮐﺪام ﭼﻴﺰﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺲ از ﻣﺮگ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ اﻧﺴﺎن ﻫﻤﺮاه است؟

به طور کلی اعمالی که آثار ما تأخر دارند، ﭘﺲ از ﻣﺮگ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ اﻧﺴﺎن ﻫﻤﺮاه است.

 
به این جزوه آموزشی امتیاز دهید:
لطفا برای امتیاز دادن به این مطلب وارد شوید.
تعداد افراد امتیاز دهنده: 5 | امتیاز: 5 از 5